Gå direkt till textinnehållet

"Vår marknadsföring är kärleken från våra användare"

Johnny Warström ger sina bästa tips på hur du bygger ett globalt, digitalt bolag i podden Under 15.

Under 15 gästas av entreprenören Johnny Warström. Han saknade ett verktyg för att göra presentationer roligare och mer interaktiva. Nu har hans lösning 32 miljoner användare.

Tillsammans med tre vänner tog Johnny Warström saken i egna händer och resultatet blev Mentimeter. Framgången är ett faktum med 32 miljoner användare i över 120 länder. I dagens poddavsnitt diskuterar han och Henric Smolak bolagets framfart ute i världen.

Under 15 är podden för dig som vill lära dig lite om mycket på kort tid. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, kommersiell chef på mediatechbolaget Strossle.

Johnny Warström tror att mycket av Mentimeters framgång ligger i att de fått växa långsamt men med snabb tillväxt i ett sammansvetsat team.

– Vi har blivit tvingade att bli otroligt smarta och noggranna med vår produkt. Vi tog aldrig in flera hundra miljoner i riskkapital och det tror jag har varit vår framgång. Det fick oss att bli mer innovativa med vår produkt och automatisera så mycket vi kunde, vilket är en stor anledning till att vi kunnat växa så fort.

En annan sak som Johnny Warström också tror är deras framgångsrecepet är deras marknadsföring, som fått en viral effekt främst via så kallade “kärlekspridare”.

– Om vi tagit in en större investering hade vi kunnat lägga flera miljoner på Facebook och Google. Men eftersom vi valde att inte göra det kunde vi fokusera på att göra produkten så bra som möjligt vilket hade effekt på våra användare som älskade produkten. De blev våra bästa marknadsförare och gjort att vi kunnat växa så snabbt.

Lär dig mer om hur man bäst driver ett bolag med snabb tillväxt och expansion i nya avsnittet av Under 15.

Du hittar även Under 15 här: 

Publicerad 2019-02-04 06.58

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: