Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Vänsterpartiet kraftsamlar inför valet - utan byrå

Publicerad: 23 Februari 2009, 09:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Vänsterpartiet sjösätter en intern informationsavdelning med skyhöga ambitioner. "Vi ska bygga Sveriges vassaste informationsavdelning inför valet 2010", säger Jenny Lindahl Persson, chef för vänsterpartiets informationsavdelning.


Laguppställningarna inför de kommande valrörelserna håller gradvis på att utkristalliseras.

Som Dagensmedia.se har berättat söker alliansen en gemensam reklambyrå. Socialdemokraterna har valt RBK och Miljöpartiet valde i fredags Locomotiv.

Vänsterpartiet väljer att gå en annan väg.

- Då vi inte kommer att använda någon reklambyrå under kampanjen till EU-valet, och förmodligen inte under kampanjen till riksdagsvalet heller, ska vi istället bygga upp Sveriges vassaste informationsavdelning internt, säger Jenny Lindahl Persson.

Sedan tidigare har Doktor Kosmos frontfigur Uje Brandelius anställts som en kugge i pr-maskineriet.

Nu sjösätts en ny organisation med ett flertal nyrekryteringar och nya funktioner. Bland annat har tjänster inrättats för nya medier, medieträning och målgruppsanalys.

- Vi har identifierat en rad områden som vi behöver bli bättre på bland annat sociala medier och pr för att kunna genomföra kommunikation som inte bygger på att man sitter och skickar pressmeddelanden.

I den byrålösa tillvaron planerar Jenny Lindahl Persson att det mesta kampanjmaterialet ska produceras av informationsavdelningen med hjälp av inhyrda konsulter.

Totalt ingår nio personer i informationsgruppen, varav fyra är nyrektyterade.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.