Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Välgörenhetsorganisation bakom könshårssajt

Publicerad: 14 Januari 2007, 21:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Välgörenhetsorganisationen Actionaid låg bakom sajten Pubes aid där hugade spekulanter kunde lämna bud på kändisars könshår. Sajten fick in närmare 1.000 intresseanmälningar.


I mellandagarna sipprade info ut om Pubes aid. Kändisar skulle via sajten auktionera ut sina könshår och pengarna skulle gå till välgörenhet. Upplägget luktade viruskampanj lång väg, och mycket riktigt låg också en annan avsändare än Pubes aid bakom. Det är den svenska delen av Actionaid som har anlitat pr-byrån Attention PR i New York, reklamaren Magnus Jakobsson och den svenska webbyrån Illianced.

- Actionaid har funnits länge. När jag jobbade på Starring (webbyrå) var jag med och lanserade deras sajt. De är små men effektiva, säger Didde Brockman, en av Illianceds grundare.

Sajten Pubesiad.com, har numera bytt form, och i stället för en story om kändisars könshår, möts besökarna av ett svältande barns ansikte och texten Welcome to reality aid.

- Redan nu har 11 procent av besökarna gått vidare till Actionaids sajt.

Ni fick blåsa folk för att nå den effekten. Är det värt det?

- Det handlar om att sprida ordet. Pubes aid som idé passade bra, det var gångbart och många gick på det. Pubes aid var som idé så underlig att det inte vållar någon skada. Det skulle ha varit tveksamt om det hade handlat om något mer allvarligt, säger Didde Brockman.

Hur många anmälde sitt intresse för att köpa kändisars könshår?

- Sist jag var inkopplad hade vi fått in nära 1.000 anmälningar, men jag är inte hundra på siffrorna.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.