Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Vägverket ursäktar sig

Publicerad: 10 April 2007, 14:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Med kampanjen Fortkörningsursäkter vill vägverket få fler att sänka farten för att rädda liv, genom att visa att det inte finns några bra ursäkter för att bryta mot hastighetsgränserna.


Reklambyrån Goss har tagit fram ett lekfullt manér till Vägverkets nya kampanj:

- När du sitter i en bil med någon som kör för fort är det inte särskilt lätt att be föraren sänka farten. Det är mer laddat än man tror, och ursäkterna för varför man kör för fort är många. Det ville vi hantera med glimten i ögat genom att använda ett barnsligt manér som är charmigt och roligt, säger Fredrik Toreskog, projektledare på Goss.

Illustrationerna i reklamen ska andas 60- och 70-tal, och beskrivs som Fem myror möter Kalles Klätterträd. Men målgruppen är bred:

- Vi vänder oss till alla bilförare. Det är först när alla vi som kör lite för fort ibland skärper oss som vi kan få ner antalet döda. Men visst är det en flirt med vissa generationer. De som är 18 i dag kan inte relatera till Brasse och gänget som de som är 30-45.

Kampanjen är kopplad till de veckor då polisen gör sina hastighetskontroller. Veckorna 16-17 och 36-37 ska radiospotar i Rix FM och annonser i lokaltidningar landet över kommunicera Vägverkets budskap. Veckorna efter sker hastighetskontrollerna. Det blir även banners på Blocket och msn.

Dessutom ligger sajten vv.se/fortkörningsursäkter uppe hela året från vecka 17. Där kan besökare lyssna till en mängd fåniga ursäkter och få fakta om hur riskerna kan minska och miljön sparas.

Pernilla Widén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.