Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Vad är Amelias hårbilaga jämfört med fotboll?"

Publicerad: 3 Juli 2002, 04:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Hanna Landing, copywriter på Ogilvy, är dagens sommarpratare. Hon skriver om sportjournalisterna som vart fjärde år verkar bli specialister på alltifrån relationer till nageltrång.


Förra månaden visades 43 fotbollsmatcher i Sveriges Television och TV4. Varje match inleddes med en diskussion på minst 30 minuter, och minst lika mycket eftersnack. Plus 15 minuter i halvtid. I runda slängar blev det drygt 60 timmar studiotid med analyser, spekulationer och antaganden. Intressant? Nja, men begreppet ältande kom verkligen till sin rätt. Domartabbar, ljumskproblem och laguppställningar verkar kunna dryftas i all oändlighet.

De roligaste inslagen stod ändå dagstidningarna för. Om det berodde på den årliga nyhetstorkan, eller att sportjournalister vart fjärde år tror sig bli specialister på alltifrån relationer till nageltrång, ska jag låta vara osagt. Men det gav näring till reportage och artiklar med ett fantastiskt underhållningsvärde.

Dagens Nyheters halvsida om "Svenska landslagets toffelhjältar" är redan en klassiker. Här berättade svenska lagkaptenen Johan Mjällby att han haft nageltrång "fem eller sex gånger" och att det därför "är väldigt skönt och skonsamt att använda tofflor" mellan matcherna. I samma tidning skrev man att "det har hänt något inom svensk fotboll de senaste åren - smeknamnen har försvunnit". Vad är Marcus "Mackan" Allbäck, Fredrik "Ljungarn" Ljungberg och Henrik "Henke" Larsson mot forna tiders "Tjepen", "Kalsing" och "Bulten"? Svenska Dagbladets kultursida drog sitt strå till stacken med att skriva om spelarnas frisyrer. "SvD har spanat in tre hårtrender - rakat, mohikankammen (gärna färgad) och långt svallande tjejhår". Journalisten verkar ha fattat tycke för David Beckham som beskrivs som "sockersöt och med ett inbjudande leende, dessutom med cool frisyr".

Och givetvis refererade Mats Olsson i sann kvällstidningsanda till att "Sveriges överhalning i andra halvleken (Sverige-England) tog betydligt hårdare (på Svennis) än de massiva tabloidattackerna efter Ulrika-affären".

Det är sorgligt att VM är över. För vad är Annika Doppings relationsprogram, Må Bras fotvårdstips, Amelias hårbilaga, Fridas idolnamn och Hänt i veckans skvaller - jämfört med fotboll?

Hanna Landing

hanna.Landing@ogilvy.com

Mer om dagens sommarpratare:

Hanna Landing är copywriter internationella byrånätverket Ogilvy. Hon är utbildad på Berghs School of communication och och har bland annat arbetat på reklambyråerna Cappuccino och Belvert.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.