Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

VA och Affärsvärlden börjar ta betalt på webben

Publicerad: 16 November 2001, 11:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Affärsmagasinen Veckans Affärer och Affärsvärlden planerar att börja ta betalt på webben. Prenumeranterna av papperstidningarna ska få tillgång till hela sajterna, men det rör sig också om rena betaltjänster.


Affärsvärlden siktar på årsskiftet som tidpunkt då delar av sajten ska stängas

för gratissurfarna.

- En del av vår webbtjänst, databaser och artikelarkiv, kommer bara att vara

öppen för prenumeranterna. Icke-prenumeranterna ska kunna ta del av sajten som

den ser ut idag, säger Olle Rossander, chefredaktör på Affärsvärlden.

Han hoppas på att få in nya tidningsprenumeranter via sajten.

- Ja, vi hoppas på att locka nya prenumeranter med en sajt som blir en oslagbar

kombination av en oerhörd mängd data, arkiv och snabba kommentarer.

- Den stora skillnaden mellan oss och Affärsvärlden är att de har plöjt ner

förskräckligt mycket mer pengar i sin sajt än vad vi har gjort, säger Weje

Sandén, chefredaktör för Veckans Affärer vars sajt är minst sagt sparsmakad.

Veckans Affärer tänker sig tre nivåer.

- Idag lägger vi ut delar av tidningen plus det som är vår goda affär,

rapporter som till exempel Sveriges 500 största företag. Vi kommer att

utveckla fler tjänster av den typen. Förmodligen ska vi ha en helt öppen del,

en betaldel och en del som är öppen för prenumeranterna, säger Weje Sandén.

Han vill dock inte berätta när förändringarna är aktuella.

Runt årsskiftet kommer också Dagens Industri att stänga delar av sajten för

sina icke-prenumeranter. Då ska gengäld Dagens Industri publicera innehållet i

hela sin dagstidning på sajten.

Ekonomi 24, som inte har någon papperstidning att luta sig mot/bekymra sig om

har börjat registrera besökare. Syftet är att fånga in intresseanmälningar från

personer som sedan ska förmås att betala för tjänsten. Efter mindre än 10

arbetsdagar har Ekonomi 24 fått in 30.000 registreringar. Det kan jämföras med

den månatliga räckvidden mätt i unika besökare som har legat på 160.000, enligt

Jupiter MMXI.

- Vi tycker det har gått förvånande fort och är väldigt glada, säger Thomas

Pettersohn, vd och chefredaktör för Ekonomi 24.

Målet är att nå 50.000 registreringar "inom ett par månader".

- Nånstans därefter ska vi starta en betalningstjänst.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.