Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Utställningen är radikal och modern"

Publicerad: 2 maj 2009, 06:13
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:27

Berghs vd Pär Lager kan inte dölja sin stolthet när han berättar om examensstudenternas slututställning Berghs Live, där rörlig bild är den tydligaste trenden. Nu instiftar Berghs ett rekordstort stipendium till "nästa digitala stjärna".


Med stipendiet Berghs Digital Pioneer Scholarship bekostas mottagarens plats på Berghs-utbildningen Interaktiv kommunikation. Stipendiet är värt 120.000 kronor, och är det i särklass största stipendiet som skolan delar ut.

- Branschen ligger på oss för att vi måste satsa mer för att öka den digitala kompetensen. Med stipendiet kan vi hjälpa en talang på digitala medier att ta steget och ha råd att plugga, säger Pär Lager.

Just nu pågår förberedelserna för fullt inför årets slututställning Berghs Live, den 28-31 maj. Utställningen, som anordnas av studentgruppen Studentbyrån, är i år konstruerad både som en tv-kanal och en stor mötesplats.

Vad utmärker årets slututställning?

- Årets utställning tar ett radikalt grepp och känns väldigt modern. Projekten speglar den nya generationen av studenter på Berghs, det är mycket interaktivt och framför allt mycket rörlig bild. För dem är det mer naturligt att använda rörlig bild än panåer, vilket är oerhört tydligt i utställningen. Även studenternas vanliga jobb presenteras numera ofta i filmer, en förändring som har gått väldigt snabbt, säger Pär Lager.

- Projekten speglar studenternas egen konsumtion, hur de vill ta emot budskap.

Och hur är det?

- De har ett genuint, självklart intresse av att allt ska ske i dialogform. Väldigt autentiskt. Kommunikationen ska vara öppen och äkta. Gärna digitalt och väldigt mycket rörligt. Det accentueras av att utställningen är konstruerad som en tv-kanal. Hela Berghs förvandlas till en tv-studio där projekten presenteras både i film och fysiskt av studenterna på plats.

Bland årets uppdragsgivare finns Svenska Spel, Sveriges Annonsörers reklamtävling 100-wattaren, Telge Energi, Sjöfartsverket och McDonald's.

Hur märks finanskrisen på årets utställning?

- Det märks på det sättet att kommunikationen är ännu viktigare. Uppdragsgivarna förstår värdet av kommunikation i tuffa tider vilket är lovande. Inget är självsäljande i lågkonjunktur.

Påverkar det valet av kanaler i kommunikationslösningarna?

- När det gäller kanalvalen i slutprojekt vet jag inte ännu hur det kommer att se ut. Men, generellt kan jag säga att det går åt båda hållen. Vissa blir mer konservativa i sina val. Samtidigt får digitala lösningar mer utrymme, både ur ett effektperspektiv, men också på grund av lägre budgetar.

Är det svårare för avgångseleverna att få jobb efter examen i år?

- Bergh är bortskämda med att diplomatstudenterna alltid är hett villebråd bland byråerna. Så är det även i år. Byråerna är i ännu högre grad måna om att hitta de skarpaste hjärnorna och det pågår mycket aktiviteter gentemot våra studenter.

Varför är Berghseleverna så attraktiva?

- De får lära sig att hjälpa varandra, jobba hårt och tänka nytt. Unikt för Berghs är att studenterna från de olika utbildningarna jobbar ihop ända från början av utbildningen. De lär sig att tänka över disciplingränserna, vilket märks på utställningen där många av projekten är helt integrerade lösningar.

Namn: Pär Lager Ålder: 37 Familj: Fru och två barn Bor: Gärdet Jobb: vd för Berghs School of Communications Aktuell med: Berghs slututställning den 28-31 maj och ett nyinstiftat stipendium. Dold talang: Jag cyklar ganska snabbt.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev