Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Utslängd från krogen - nu blir Ebba Systemets reklampelare

Publicerad: 25 April 2008, 13:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

I oktober 2007 blev Veckorevyn.coms chefredaktör Ebba von Sydow portad från Stureplansgruppens krogar efter att bland annat ha hällt ett glas vin på ägaren Vimal Kovac. Nu är hon reklampelare i Systembolagets kampanj mot langning.


Systembolaget har uppenbarligen inte haft full koll på rollbesättningen i reklamen. I alla fall kände inte Systembolagets presschef Björn Rydberg till Ebba von Sydows turer kring Stureplan, trots att uppgifterna lätt kan googlas fram. Flera tidningar berättade om bråket mellan Vimal Kovac och Ebba von Sydow.

- Det tänkte vi inte på. Det har vi inte beaktat, säger Björn Rydberg.

- Kan jag få återkomma?

Han återkommer en halvtimme senare och ber att få framföra två synpunkter:

- Ebba har en hög trovärdighet när hon pratar om att man inte ska langa till unga. Och Stureplanstvisten har inte med saken att göra egentligen. Den var inte förknippad med alkohol, vad jag vet.

Dagens Media berättade i den senaste pappersutgåvan om Systembolagets kampanj. Den är tillverkad av reklambyrån Forsman & Bodenfors.Forsman & Bodenfors har spelat in nya reklamfilmer och banners till Systembolagets antilangningskampanj, där ungdomar försöker övertala föräldrar, äldre syskon och kompisar att köpa ut alkohol. Reklamen leder vidare till Systembolagets sajt där Ebba von Sydow och Adam Tensta berättar varför de aldrig skulle köpa ut sprit till sina underåriga småsyskon. På sajten medverkar också en läkare och en psykolog med råd till föräldrar och syskon som har svårt att stå emot tjatiga tonåringar.

Kampanjen är redan i gång och pågår i tv och på webben under hela Valborgsveckan. Den upprepas i juni när det är dags för skolavslutningar.

Reklamfilmerna visas i TV3, TV4, Kanal 5 och TV6. Webbannonserna syns bland annat på dags- och kvällstidningarnas sajter, MSN, och MTV.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.