Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Utredning vill ha mjukare regler för kultursponsring

Publicerad: 12 Februari 2009, 13:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Skattereglerna bör ändras så att företag får lättare att sponsra kultur. Det skriver Kulturutredningen i sitt betänkande, som överlämnades till kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth i dag, torsdag.


Kulturutredningen konstaterar i sitt betänkande att det behövs bättre möjligheter för privat finansiering av kulturverksamhet: "Genom finansiering från flera håll skapas både en ökad flexibilitet och frihet för den kulturella verksamheten och en bredare samhällsförankring. Kontakter mellan kultur och näringsliv kan även vara grunden för ytterligare samarbeten i vidare mening."

I betänkandet ges inte några konkreta förslag till underlättandet av kultursponsring, eftersom det uttryckligen angavs i direktiven att utredningen inte ska komma med förslag till ändringar i skattelagstiftningen. Men en översyn av skattelagstiftningen förordas:

"Den mest påtagliga förändringen skulle givetvis åstadkommas genom en ändrad lagstiftning som i högre grad än i dag skulle skapa incitament för finansiering via sponsring och gåvor".

I väntan på det tycker utredarna att man ska försöka öka genomslaget för Skatteverkets rådgivning om skatteavdrag för sponsring. Än så länge har endast ett fåtal företag utnyttjat rådgivningen.

I dag är det ofta svårt för företag att få skatteavdrag för sponsring av kulturverksamhet, eftersom Skatteverket kräver en mätbar motprestation av den som blir sponsrad. När vinningen för det sponsrande företaget består i goodwill och förbättrad image ska sponsringen ses som en gåva, inte ger rätt till skatteavdrag.

Finansminister Anders Borg har tidigare sagt att han inte ser någon anledning att ändra möjligheten till skatteavdrag vid kultursponsring.

Regeringen har tillsatt en utredning som ska ge förslag till skatteincitament för gåvor till forskning och ideell verksamhet.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.