Gå direkt till textinnehållet

Utomhusbolagen oense kring programmatic

Clear Channel och Visual Art är inte överens om hur programmatisk handel för utomhusmediet ska definieras.

Medan Visual Art använder sig av den traditionella definitionen av programmatic - det vill säga ett automatiserat köp mellan två system baserat på regler som bestäms av köp- och säljsidan - menar Clear Channel att det är en alltför enkel definition när det kommer till utomhus.

Clear Channel kallar sitt system Flex för en programmatisk grundplattform, trots att noll procent av bolagets försäljning är programmatisk enligt den traditionella definitionen.

- Programmatic består av så mycket mer och att enbart leverera automatiserade köp anser vi vara både kraftigt överskattat och adderar minst unikt värde för utomhusannonsörerna, säger David Klagsbrun, kommunikationschef på Clear Channel.

- Därför har vi avsiktligt valt att inte automatisera själva medieköpet förrän andra vitala delar av programmatic är på plats - framförallt en sofistikerad flexibilitet i medieköpet.

Enligt David Klagsbrun är det "väldigt sällan" någon som efterfrågar just automatiserade köp.

- Jag tror att de flesta avancerade medieköpare har insett att den delen inte adderar så mycket värde egentligen, särskilt inte innan sofistikerad flexibilitet och mätbarhet är på plats.

Läs mer i Dagens Media Insikt, vecka 47. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-11-22 11.48Uppdaterad 2018-11-22 11.48

Dela artikeln: