Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Utomhusbolagen ger efter - släpper statistik till IRM

Publicerad: 23 November 2001, 09:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Utomhusföretagen JC Decaux och Clear Channel kommer efter årsskiftet att lämna uppgifter om sin nettoförsäljning till IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik).


Överenskommelsen innebär ett genombrott för mätningar av investeringar i

utomhusreklam, eftersom företagen tidigare varit mycket hemlighetsfulla

angående sin nettoförsäljning.

- Eftersom vi är två dominerande aktörer har det känts som att lämna ut

affärshemligheter till konkurrenten. Men i och med att vi ligger på börsen nu

känns det naturligt att vara mer öppen med informationen, säger Tomas Larsson,

Sverige-vd för JC Decaux.

Elisabeth Trotzig, vd för IRM, välkomnar utomhusbolagens initiativ.

- Den metod vi haft tidigare har varit tillförlitlig, men det är naturligtvis

bättre att vi får siffrorna direkt från aktörerna själva, säger hon.

Tidigare har utomhusaktörernas medieinvesteringar beräknats utifrån den

inbetalda reklamskatten med hänsyn tagen till icke kommersiell annonsering som

inte beskattas.

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.