Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Utomhus ska mätas bättremed ny ordförande

Publicerad: 28 Augusti 2008, 09:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

På måndag tar Thomas Juréhn över som ordförande för Outdoor Impact. Hans uppdrag blir att få annonsörerna att ta till sig utomhusbolagens nya mätsystem.


Sedan ett par år tillbaka har utomhusbolagen Jcdecaux och Clear Channel tillsammans med Sveriges annonsörer utarbetat ett mätsystem för utomhusräckvidd efter brittisk modell. Systemet heter Outdoor Impact. På måndag tar Thomas Juréhn över som ordförande för systemet efter Trotte Tillman.

- Min viktigaste uppgift blir att få det nya systemet att börja användas. De inblandade parterna har lagt ner en hel del pengar och tid på det här, nu gäller det att visa på fördelarna för annonsörerna, säger Thomas Juréhn, som även är mediekonsult på Mediateket.

Systemet mäter räckvidd och frekvens för utomhusmediet genom trafikmätningar, resevaneundersökningar klassificeringar och fotografering och ska hjälpa annonsörerna att följa och planera kampanjer på ett bättre sätt än tidigare.

- Orsakerna till att systemet inte används i den utsträckning vi vill är bland annat att det tagit lång tid att få systemet att fungera som utomhusbolagen vill och att det är ganska komplicerat. Det har varit en liten tröskel helt enkelt.

Huruvida mätsystemet ska hjälpa utomhusbolagen att sälja mer eller ej vill Thomas Juréhn inte lägga sig i.

- Det är nog det utomhusbolagen hoppas på men mitt uppdrag är inte att sälja utomhusreklam utan att se till att systemet används.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.