Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Utomhus - nytt alternativ till TV för Procter & Gamble

Publicerad: 20 maj 1999, 04:57
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:33

Procter & Gamble testade utomhusreklam vid den senaste lanseringen av Clearasil. Försöket, som är ett led i annonsjättens strävan bort från svensk reklam-TV, föll väl ut.


Procter Gamble (P & G) köpte utrymme i svenska TV-kanaler för 306 av totalt 316

miljoner kronor under 1998 (Bruttosiffror från Sifo Reklammätningar). P & G

tycker sig få för lite effekt av TV-investeringarna och testar därför nya

medier. Men nya medier handlar inte bara om nymodigheter som Internet för P &

G. Även gamla utomhustavlor kan komma till pass. När det var dags att lansera

en ny, mentolvariant av Clearasil, föll medievalet på en kombination av utomhus

och TV.

- Vi försöker testa nya medier. Och utomhus är nytt. I alla fall för oss, säger

Patrik Hansson, projektledare för Beauty Care på P & G.

Hittills verkar kombinationen lovande.

- Försäljningssiffrorna från AC Nielsen ser väldigt bra ut. OBS-undersökningen

är ännu inte klar, men vi tror och hoppas på värden över snittet. Det blir

intressant att gå vidare med testerna av utomhusreklam.

Kampanjen gick de sista två veckorna i april främst på utomhusföretaget Mores

utomhuspelare och skyltar i Stockholms tunnelbana.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.