Gå direkt till textinnehållet

"Utgivare och annonsörer behöver tala samma språk gällande samtycke"

Charlotte Thür, vd på IAB Sverige.

GDPR kräver att alla parter som berörs av data förstår och respekterar användarens val vad gäller hur deras data kan användas. Det skriver Charlotte Thür, vd på IAB Sverige, i ett nytt blogginlägg.

GDPR är här och vissa utgivare och annonsörer har insett att de inte är förberedda på reglernas fulla inverkan på deras eko-system. 

Men de är inte ute ur spelet än. Med GDPR nu gällande måste alla webbplatser som levererar personlig annonsering få ”otvetydigt” samtycke för egen räkning och för deras partner som använder cookies och som samlar in konsumentdata. 

GDPR kräver att webbplatser tydligt presenterar information för konsumenterna om hur data används och vem som ska använda den. Men GDPR kräver också att alla parter som berörs av data förstår och respekterar användarens val vad gäller hur deras data kan användas.

Det innebär att utgivare måste överväga hela deras utbud för annonsering, som börjar hos dem men inte slutar där. Det innebär att titta på sekretesspolicy för annonsörer som köper annonsutrymmen på sina webbplatser, liksom dessa annonsörers betrodda partner som hjälper dem att leverera detta innehåll. 

Läs hela inlägget i IAB-bloggen hos Dagens Media. 

Publicerad 2018-12-03 14.39Uppdaterad 2018-12-03 14.43

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: