Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Utbudskampanj på nätet när Webuy blir Bluemarx

Publicerad: 2 Februari 2000, 05:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:31

E-handelssajten Webuy har bytt namn till Bluemarx, står inför en internationell lansering och drar igång en reklamkampanj om en vecka. Budskapet är dock sajtens utbud. Att företaget bytt namn nämns inte alls.


- Vi har inte bedömt det nödvändigt att berätta i kommunikationen att vi har

bytt namn. Så inarbetat var inte Webuy, säger Sven Säcker, marknadschef på

Bluemarx.

Kampanjen ska istället berätta vilka varor som säljs på sajten. Huvudmedium är

Internet kompletterat med radio, kvällspress och banderoller vid

motorvägsinfarter till Stockholm, Göteborg och Malmö.

- Vi har märkt att radio och Internet stärker varandra bra, säger Sven Säcker.

Mellan fyra och fem miljoner kronor spenderar Bluemarx på kampanjen. Målet är

att nå kännedom och få folk att lägga upp Bluemarx som favorit. Tjänsten ska

upplevas som en kundstyrd kooperation.

Under året ska Webuy lanseras i Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA.

Att ge sig in på den amerikanska marknaden är något som många svenska

e-handelsföretag än så länge undviker. Peter Elmlund, VD och grundare av

Bluemarx, ser det som en självklarhet.

- Det är ju den allra största marknaden och även om utbudet är stort finns det

inte särskilt många co-shoppingföretag.

Inför lanseringen genomförs en nyemission på 50 miljoner kronor att genomföras.

Ytterligare en ska göras under hösten.

Namnbytet från Webuy och Bluemarx var planerat sedan i höstas. Det nya namnet

har testats i omgångar både i Sverige och internationellt innan det togs i

bruk. Samtidigt fick sajten ny design. Skiftet sker av flera orsaker. En är att

domännamnet Webuy.com har beslagtagits av en amerikansk "domänpirat", vilket

omöjliggör användandet av namnet vid en USA-lansering.

- Nu när vi går ut internationellt behöver vi ett namn som går att skydda, och

alla namn som betyder något är svårare att skydda än imagenamn, säger Peter

Elmlund.

Han hänvisar också till "trängsel i varumärkesrymden" där åtskilliga namn som

innehåller "buy" och "bid" förekommer.

Bluemarx är en co-shoppingsajt. "Blue" syftar på marknad och "Marx" för

gemenskap.

Kostnaden med namnbytet kommer enligt Sven Säcker på sikt att vara obefintlig.

- Vi stärker vår profil genom det nya namnet. Med vårt gamla namn märkte vi en

sammanblandning med andra namn. Det är ju åtskilliga e-handelssajter som heter

någonting med "buy" eller "bid".

Bluemarx startade under namnet Webuy i april 1999 och har för närvarande 30.000

besökare i månaden. Företaget beräknar sälja för 90 miljoner kronor under år

2000.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.