Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Utbudsannonsering och dr viktigast för skånsk klädkedja

Publicerad: 27 December 2001, 06:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Camilla Damekipering, i den skånska klädkoncernen Modebolagen, slåss mot jättekonkurrenterna Lindex/Twilfit, H&M och Kappahl med priset som främsta köpargument.


Camilla Damekipering har tio butiker med inriktning på både kvalitativa lågpriskläder och dyrare kända märken för målgruppen 30 +.

Camilla Damekiperings medieval vilar på tre ben. Halva årsmediebudgeten på sex miljoner kronor investeras i dagspress där helsidesannonser i Sydsvenska Dagbladet, Helsingborgs Dagblad (HD) samt Nordvästra Skånes Tidningar (NST) ingår. Resten av mediekakan fördelar Camilla Damekipering på direktreklam i form av katalogutskick och utskick till bonusklubben med 25 000 medlemmar.

- Vi satsar nästan uteslutande på utbudsannonsering. Priset är det avgörande faktorn för våra kunder och vi lägger fokus på att kunna visa produkterna i all vår marknadsföring, säger Torbjörn Lundgren, marknadschef på Modebolagen.

Dagspressannonseringen fördelas på cirka åtta stora kampanjer per år. Sydsvenska Dagbladet får två miljoner kronor per år medan HD och NST får dela på en miljon. Fördelningen styrs av butikernas geografiska placering. Camilla Damekipering har hälften av sina butiker i Malmö och resten i köpcentra och butiker i övriga Skåne. Under varje kampanjperiod kör man helsidesannonser på fredagar för att sedan göra en avstämning på måndagar. Annonserna ska vara stilrena och tydliga enligt Torbjörn Lundgren. När konkurrenten Lindex/Twilfit många gånger visar en produkt i sina helsidesannonser profilerar Camilla Damekipering ofta två till tre stycken.

Camilla Damekipering har även en bonusklubb. Kostnaderna för klubben utgör 35 procent av bolagets medieinvesteringar. I bonusklubben ingår 25 000 medlemmar som får extra erbjudanden ur det ordinarie sortimentet, förhandsinformation om nyheter samt inbjudningar till VIP-kvällar i butikerna. Medlemmarnas köp registreras och ger dem rabatter. Det ger i sin tur Camilla Damekipering möjlighet att skräddarsy erbjudanden och inbjudningar.

Medlemmarna får två kataloger per år, en på våren och en på hösten. Direktreklam är den minsta delen i Camilla Damekiperings medieval. Den utgör 15 procent av mediebudgeten.

Camilla Damekipering har valt bort tv av en enda anledning:

- Det är för dyrt. Vi har kikat på lokal-tv som en möjlighet, men beslutat oss att avstå helt på grund av prisläget, säger Torbjörn Lundgren.

Även radio har diskuterats, men Torbjörn Lundgren ser ett hinder i radiomediet eftersom Camilla Damekipering vill visa upp sina produkter.

- Det kan hända att vi går stenhårt i radio under en kortare period om vi ska öppna en ny butik för att driva dit besökare i början, men annars blir det nog ingen radio för oss.

Inför 2002 tror Torbjörn Lundgren att Camilla Damekipering kommer att ha färre kampanjer. Bussreklam och eventuellt radio finns med i planeringen för öka trycket under kampanjperioderna. Det kan handla om fem kampanjer istället för åtta. Mediebudgeten för 2002 förblir intakt på sex miljoner kronor.

Mediebudget: Sex miljoner kronor per år

Beräknad omsättning 2001: 140 miljoner kronor

Målgrupp: Kvinnor 35-55 år (primärmålgrupp), 55-70 år (sekundär)

Mediebyrå: ingen

Reklambyrå: Sydsvenska Dagbladets art director Carl-Gustaf Rosendahl

Internetbyrå: skall anlitas under 2002

Mediemix:

Press: 50 procent (Sydsvenska Dagbladet två miljoner kronor, Helsingborgs Dagblad 0,5 två miljoner kronor och Nordvästra Skånes Tidningar 0,5 två miljoner kronor)

Dr: 15 procent (bonusklubbarnas medlemmar får två kataloger per år)

Event/dm: 35 procent (bonusklubb med 25 000 medlemmar som får erbjudanden och VIP-kvällar)

Mattias Arwidson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.