Gå direkt till textinnehållet

UR jagar byråer

Sofia Wadensjö Karén, vd på UR.

Foto: Jann Lipka/UR

UR söker både en mediebyrå och en kommunikationsbyrå.

UR har idag inget avtal med varken en mediebyrå eller kommunikationsbyrå, men inför lanseringen av en ny varumärkesplattform och varumärkesidentitet under 2019 finns behov av byråtjänster. 

– Det ligger i vårt uppdrag att nå ut med vårt innehåll, det är centralt för oss. Idag har UR lite trailerutrymme i SVT och SR, men vi kommer också att behöva göra lite extra medieköp för att nå målgrupper som inte upptäckt UR än och dessutom behövs en kommunikationsbyrå för att ta fram ett riktigt bra koncept, säger Åsa Lundell, kommunikationschef på UR.

Innebär det här att UR ökar kommunikationsbudgeten nästa år?

– Vi har lagt till lite grann i vår budget, liksom vi gjorde 2018 när vi fyllde 40 år. Men det handlar också om att styra om andra saker som vi gör.

Målet är att ha de nya byråerna på plats under februari. Några traditionella reklamkampanjer handlar det dock inte om för UR:s del, berättar Åsa Lundell.

– Allt kommer att handla om vårt innehåll och att bygga en långsiktig relation till målgruppen. Idag är UR väldigt starka i skolan, men bland allmänheten är det inte så många som använder oss.

Värdet på mediebyråuppdraget uppskattas till 4 miljoner kronor per år, medan värdet på kommunikationsbyråuppdraget beräknas till 2,5 miljoner kronor per år. Sista dag för att lämna anbud i båda upphandlingarna är 18 december.

Kommunikationsbyrån ska tillhandahålla följande tjänster, enligt upphandlingsunderlaget:

• Strategi och rådgivning

• Planering

• Idégenerering och konceptualisering

• Produktion och genomförande 

Mediebyrån ska å sin sida utforma en “mediestrategi för utvalda kommunikationsprojekt, objektiv rådgivning, planering, bokning samt hantering av transaktioner av medieköp och kommunikationsaktiviteter”. 

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2018-11-16 09.37Uppdaterad 2018-11-16 13.57

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: