Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Uppstickarna

Nina Akbari vill demokratisera skönhetsbranschen

Publicerad: 9 Oktober 2019, 05:56

Karin Bäcklund, Nina Akbari och Johanna Snickars.

Johanna Snickars och Karin Bäcklund är tillbaka med sin podd Uppstickarna. I premiäravsittet träffar de Nina Akbari, en av grundarna till skönhetstjänsten Dashl.


Ämnen i artikeln:

Johanna SnickarsUppstickarnaKarin Bäcklund

I det första avsnittet av den fjärde säsongen av podcasten Uppstickarna möter programledarna Johanna Snickars och Karin Bäcklund modejournalisten Nina Akbari, som blev entreprenör och var med och grundade skönhetstjänsten Dashl. Hon berättar om utmaningarna med att bygga nätverk, få in investerare och kapital. 

Som ung drömde Nina Akbari om att bli chefredaktör på en modetidning och modebloggade under alias ”Fashionina”. Efter universitetsstudier i modejournalistik arbetade hon inom publishing och media i London och träffade där sin medgrundare och vd:n i Dashl, Arbilina Nissan. De bestämde sig för att starta ett bolag som kopplade ihop frilansande stylister med kunder. Då var det på uppsving att boka stylisterna till hemmet eller företaget, men det fanns risker för både stylisten och kunden. De flyttade hem för att lansera företaget i Sverige, trots en utmaning i mer kräsna och kvalitets- och prismedvetna konsumenter.

Dashl är backade av ett par kända investerare som bland andra Investinher (Camilla Läckberg och Christina Salibas investmentbolag) och Christina Stenbeck, men Nina Akbari berättar att övertyga investerare inte alltid är enkelt. Hon delar med sig av hur de lyckats vända flera investerare som sa nej från början till att få dem att säga ja. Nina Akbaris vision är man ska kunna landa i en ny stad och kunna tänka ”nu bokar jag Dashl här, lika naturligt som att du skulle boka en Uber”.

 

Lyssna på hela avsnittet här:


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.