Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Uppstickarna

Marknadsplanen är lika viktig som affärsplanen för Creative Headz

Publicerad: 29 Maj 2019, 07:02

Joceline Akgün, vd för Creative Headz, flankeras av Uppstickarnas Karin Bäcklund och Johanna Snickars.

Karin Bäcklund och Johanna Snickars möter entreprenören och frisörkedjan Creative Headz vd, Joceline Akgün, i nya avsnittet av Uppstickarna.


Ämnen i artikeln:

Uppstickarna

Joceline Akgün berättar i podden om att skala upp familjeföretag, skapa ett varumärke i en traditionell bransch, att ha sociala medier-aktivitetet i arbetsavtal och hur frisörer fungerar som psykologer.

Joceline Akgün försökte länge undvika familjebolaget och frisöryrket, och istället studerade hon psykologi och ekonomi i USA. Men väl tillbaka hemma föll hon in i familjeföretaget ändå, och har aldrig ångrat det. Idag har hon och systern Natalie utvidgat företaget till tio salonger i Stockholm och Göteborg. 

Joceline Akgün beskriver dem som utmanaren i ”en bransch som inte vill förändras, där hantverket ska tala för sig själv och inte behöva marknadsföras i sociala medier”. För Creative Headz har just marknadsföring i sociala medier varit en framgångsfaktor. Kedjan har till och med sociala medier-användande och content-skapande som en del i arbetsavtalet för sina anställda, och deras butikschefer klipper ihop videos för deras sociala kanaler. 

Enligt Joceline Akgün är marknadsplanen minst lika viktig som affärsplanen och hur du syns med ditt varumärke är avgörande. I framtiden vill hon fortsätta bygga ”ett litet imperium”, men med mer hälsosam balans. Hennes bästa tips till andra entreprenörer är att investera sina pengar smart, så att man själv gör det man är bäst på och kan fokusera på sin idé. Satsa på en en duktig bokförare, en smart revisor och en bra skattejurist – och en marknadsplan.


Ämnen i artikeln:

Uppstickarna

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.