Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Uppstickarna

Kommunikatörerna som bytt FOMO mot JOMO

Tredje säsongen av Uppstickarna inleds med ett avsnitt där programledarna Johanna Snickars och Karin Bäcklund intervjuar sig själva. Efter önskemål från lyssnare delar de med sig av sina resor genom kommunikationsbranschen, lärdomar av att nästan bränna ut sig och hur de ser på sina personliga varumärken.


Publicerad: 13 Mars 2019, 08:14

Ämnen i artikeln:

Johanna SnickarsUppstickarnaKarin Bäcklund

Karin Bäcklund och Johanna Snickars programleder Uppstickarna.

När Karin Bäcklund och Johanna Snickars i detta avsnitt vänder frågorna mot sig själva istället för en gäst inser de att gästerna har rätt – vilka svåra frågor! De berättar om sina egna resor genom kommunikationsbranschen, lärdomar, fuckups, att söka jobb man inte är kvalificerad för och varför man hellre har Pia Sundhage än Elon Musk som förebild.

De upptäcker att båda drömde om att bli resereportrar som unga. Johanna Snickars spelade som barn in kasettband där hon lekte radioreporter och fick prao-plats på Aftonbladet som 14-åring. Men när hon väl kommit in på journalisthögskolan blev hon ganska besviken. Dessutom delar hon med sig om varför hon först inte fick en handledare när hon skulle skriva sin C-uppsats om ”spinndoktorer”.

Karin Bäcklund berättar om hur hon först inte riktigt trodde att det krävdes hårt jobb för att nå framgång eftersom hon förväntade sig att alla bara skulle se hur bra hon var. Därefter kom också insikten av vikten av att uppmärksamma världen på de bra saker man gör.

Johanna Snickars och Karin Bäcklund diskuterar ledarskap och vikten av en bra chef, hur Johanna Snickars fått jobb hon egentligen inte är kvalificerad för när hon poängterat vikten av att investera i potential över erfarenhet. Johanna Snickars berättar om varför hon vill vara chef, vikten av individanpassat ledarskap och varför hon har som mål att ha personer i sitt team som kan ta ens jobb.

Fuckups som blev lärdomar

Karin Bäcklund berättar om en krishantering i början av sin graviditet när hon inte förstod sina och kroppens begränsningar, svårigheten att förstå om det var kroppen som sa stopp eller om hon ”bara var lite lat-trött” - vilket ledde till en sjukskrivning, dåligt genomförda föreläsningar och den gången hon annonserade för dubbla budgeten på Facebook. Johanna Snickars delar ett par misstag hon gjort i sin karriär, bland annat att tacka ja till ett jobb med företagsbil utan att ha körkort, att byta skola varje år i fem år, att inte ta ut en examen och om att lyckas vända en påbörjad utmattningsdepression. 

Johanna Snickars berättar om den både negativa och positiva drivkraften av att ”aldrig vara nöjd”, som gör att hon siktar och når högt men också kan bidra till ohälsosam självkritik. De talar om att tvinga sig att ”fira framgångar” när man når mål, även om Karin Bäcklunf inte alltid känner att hon förtjänat det. Den otåliga Karin Bäcklund drivs av tankesättet ”what’s wrong with now”, och Johanna Snickars lever enligt ”allt utom döden kan man prova minst en gång” och har lovat sig själv att aldrig tacka nej på grund av rädsla. 

Lifehacks

Karin Bäcklund berättar att hon har blivit mer uppmärksam på sin skärmtid och bytt den mot familjetid. Johanna Snickars nördar ner sig i hur hon lever och arbetar datadrivet och mäter sin egen tid med prioriteringslista över sitt liv och hur input-output på bl a hur mycket tid lägger hon på andra vs sig själv. De diskuterar hur man vänder FOMO (fear of missing out) till JOMO (joy of missing out) och insikten att säga ja till något är att säga nej till någonting annat. 

Hur ser de på sig själva som personliga varumärken? Karin Bäcklund, som digital strateg, berättar om sin egen sociala medier strategi där hon bloggar för att bygga varumärke som expert och för att sälja men att hon undviker att vara personlig på Instagram. Johanna Snickars berättar om varför hon aldrig skulle kunna tänka sig att vara influencer och har låsta sociala medier. 

De summerar tidigare gästers lärdomar, fuckups och framgångsrecept som de själva tagit till sig och gjort att de fyllts av mod. Hur podden drivs på ren och skär eget syfte att få inspiration, men därigenom också ”pay it forward”-mentaliteten att kunna lyfta förebilder.

Lyssna på senaste avsnittet av Uppstickarna här:

Läs mer om nya säsongen av Uppstickarna här. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.