Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Uppstickarna

Aktivism genom data

Publicerad: 16 Oktober 2019, 06:17

Uppstickarnas programledare Johanna Snickars och Karin Bäcklund möter Suzan Hourieh Lindberg.

Veckans Uppstickarna gästas av entreprenören och intraprenören Suzan Hourieh Lindberg, som brinner för att olika perspektiv ska få komma till tals.


Ämnen i artikeln:

Uppstickarna

Suzan Hourieh Lindberg är medgrundare och vd för den insiktsdrivna mångfaldsbyrån The Social Few och head of diversity på M by Volvo Car Mobility. I avsnittet berättar hon om hur uppväxten i Rosengård i Malmö med föräldrar från andra länder, och att tala många språk, har bidragit till hennes karriärspår. 

Olika perspektiv ska få komma till tals och kunskapsnivån för mångfaldsarbete måste höjas, menar Suzan Hourieh Lindberg. Hennes bästa tips är att mäta perspektiv under rekryteringsprocessen i form av kön, språk och ålder inom tre kategorier: vilka attraherar vi, vilka kommer på intervju och vilka får erbjudande - och tackar ja. Därtill delar hon hur man kan mäta vilka perspektiv man representerar internt. 

Hon berättar om hur övertygad hon var om att mångfald automatiskt ledde till framgång och innovation, och krocken när hon insåg att det krävs mer - till exempel inkluderande ledarskap.  

Suzan Hourieh Lindberg är datadriven i alla områden av sitt liv och sätter KPI'er på allt från att fira milstolpar, mäta lycka och närvaro i umgänget med sin son. Excel är hennes bästa vän för att skapa underlag och insikter för beslutsfattande, men hennes filosofi är ”lågt hängande frukt” - du behöver inte sikta så högt för att märka en stor påverkan. 

Lyssna på hela avsnittet här:

Uppstickarna programleds av Karin Bäcklund och Johanna Snickars och produceras i samarbete med Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Uppstickarna

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev