Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Uppdrag: kränga det svenska schlagerundret till världen

Publicerad: 16 April 2007, 08:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

CANNES. Det svenska schlagerundret ska exporteras till andra länder under den internationella tv-mässan i Cannes. Sparks Network, som förmedlade tv-affärer för 250-300 miljoner kronor i fjol, har fått i uppdrag att kränga Melodifestivalen, På spåret, och en rad andra framgångsrika SVT-program.


Det svenska företaget Sparks Network är ett nätverk bestående av tv-produktionsbolag över hela världen.

Under tv-mässan i Cannes ska nätverket hjälpa till med försäljningen av en rad SVT-format, däribland humorserien Cleo, barnshowen Amigo, På spåret (On the right track) och Melodifestivalen (The Melody Challenge).

Fredrik af Malmborg, vd för Sparks Network, har stora förhoppningar på schlagerförsäljningen.

- Den lokala uttagningen i Melodifestivalen är ett svenskt format, och det är det i särklass mest framgångsrika tv-programmet i världen. De sex episoderna hade 76,5 procent i genomsnittlig tittarandel. Jag har aldrig sett något liknande.

Fredrik af Malmborg fortsätter:

- Man har kanske inte sett potentialen i Melodifestivalen tidigare. Hade det utvecklats i USA så hade det direkt gått på export. Det är en fantastisk produkt, som är helt färdig.

De potentiella köparna behöver inte använda The Melody Challenge som en uttagning till Eurovision Song Contest. Formatet kan lika gärna fungera på samma sätt som Idol på andra marknader.

- Men primärmålgruppen är alla de tv-kanaler i Europa som i dag gör en uttagning till Eurovision. Det är många länder som är i samma situation som Sverige var i för fem sex år sedan, där evenemanget är lite på dekis och lite töntigt. Det är i de länderna vi fokuserar hårdast.

Sparks Network agerar partner åt Brita Sohlbergs bolag Pendang, som har äger försäljningsuppdraget från SVT.

- Formaten som vi har i vår katalog distribueras av Brita Sohlbergs bolag på uppdrag av SVT. Vår avtalspart är Pendang och allt vi gör med SVTs format görs i samarbete med Brita Sohlberg.

SVT-försäljningen sker utanför Sparks Networks nätverksaffärer. Bolagets mål är att knyta till sig ett produktionsbolag i varje land, som sedan får tillgång till de andra medlemmarnas formatkataloger. Bolaget har för närvarande 13 medlemmar i 18 länder. Totalt rymmer nätverket 230 programformat.

- Varje år väljer vi ut de 30 bästa till en katalog. Vi har 50 personer i vårt nätverk som på heltid utvecklar tv-program. Och de gör cirka 40 piloter per år. Det blir ett massiv flöde av nya grejer, säger Fredrik af Malmborg.

Han säger att de mindre produktionsbolagen tidigare endast hade två möjligheter. Antingen att kränga formaten helt på egen hand, eller att lämna över formaten till en distributör.

- Det kräver en rätt stor volym om du ska distribuera själv, för du måste ha en rätt bred katalog för att bli tagen på allvar. Detta medan en distributör tar väldigt mycket betalt och stänger ute det egna bolaget från internationella kontakter, eftersom de vill sitta på kontakterna själva.

Sparks Networks, som startade 2004, förmedlar affärer till ett värde av nästan 250-300 miljoner kronor per år. Bolagets omsättning uppgick dock endast till cirka 5 miljoner kronor 2006, och vinsten landade på runt en miljon kronor.

- Tv-dealar tar lång tid att göra, och vi bygger för framtiden. Vi har nu bland annat en daglig gameshow i Grekland, en i Italien och en i Spanien. Det ger lite pengar varje månad, säger Fredrik af Malmborg, och fortsätter:

- Distributionen och affärerna är naturligtvis viktiga, men det är också viktigt att man bygger medlemmarna som bolag. Vi håller i en rad utvecklingsmöten och i marknadsresearch. Om ett land licensierar ett format utanför nätverket, så tipsar de alla andra om det.

Titan Television, som är Sveriges representant i nätverket, gör bland annat produktionen Peking Express till Kanal 5, efter att ha fått tillgång till reseformatet via den belgiska Sparks-medlemmen Kanakna Productions. Samtidigt har Titan-formatet Singelcoacherna, som gick på TV3 i höstas, nyligen sålts till en tv-kanal i Tyskland.

- Det ska gå upp i sommar, säger Fredrik af Malmborg.

Sparks Networks ska inom kort öppna ett kontor i Singapore, under ledning av den förre Titan-medarbetaren Axel Niklasson.

- Han ska bygga upp ett lokalt nätverk i Asien. Så vi kommer nog att vara 20 medlemmar inom ett halvår.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.