UPPDATERAD: Varumärket Oath fasas ut

UPPDATERAD. Verizon planerar att lägga ned hånade varumärket Oath.

Som del av en omstrukturering planerar Verizon att fasa ut varumärket Oath och istället samla Oaths plattformar och tjänster under en ny avdelning med namnet Verizon Media Group. Det rapporterar The Drum

En tweet från en journalist på Huffington Post, som nu blivit raderat, visade att ett mail där Oaths chief executive Guru Gowrappan meddelat att: "Över tid kommer vi övergå till att använda Verizon som vårt företagsnamn och Verizon Media Group som vår affärsenhet". 

Under måndaden meddelade Verizon officiellt att man kommer omorganisera affärssegmenten. 

Varumärket lanserades så sent som 2017 efter sammanslagningen av Yahoo och AOL. Det dröjde inte länge innan varumärket hånades. I april publicerade exempelvis The Telegraph en artikel med rubriken "Oath: Yahoo's new name mocked as one of the worst rebrandings in corporate history". 

Dagens Media har varit i kontakt med Susanne Persson, Sverigechef på Oath, som skriver följande i ett mejlsvar: 

"Just nu är det buisness as usual. Oath kvarstår vårt externa varumärke för annonsörer och publicister. Men med tiden kommer vi att gå över till affärsenhetsnamnet Verizon Media Group. Detta är alltså inget annat än ett namnbyte och påverkar inte den svenska organisationen". 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-11-06 07.24Uppdaterad 2018-11-07 14.07