Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Uppåt för utomhus tredje kvartalet

Publicerad: 11 November 1999, 11:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

IRMs rapport över tredje kvartalet visar på en rejäl uppgång för Internet, mer måttliga för utomhus och bio. Kvällspressen fortsätter att förlora.


Nettoförsäljningen på Internet ökade med 125 procent för tredje kvartalet

jämfört med motsvarande period 1998. Investeringarna för perioden låg på 112

miljoner kronor. Totalt för året har annonsörerna köpt utrymme på Internet för

312 miljoner kronor, enligt IRM.

Utomhus ökade med 9,3 procent och bio med 6,1 procent.

Det tredje kvartalets stora förlorare är dagspress i allmänhet och kvällspress

i synnerhet.

Totalt såldes annonsutrymme för 3,1 miljarder det tredje kvartalet. Utöver det

omsatte direktreklamen 700 miljoner kronor. Enligt IRM är tillväxten lika med

noll procent för traditionella medier för det tredje kvartalet. Alla medier

inräknat, ökade investeringarna med 1,9 procent jämfört med tredje kvartalet

1998.

Här är siffrorna för några olika medier, procentuellt förändring jämfört med

tredje kvartalet 1998

Kvällspress -14,3

Populärpress: +2,7

Fackpress: +0,6

TV: +4

Radio: -1,1

Utomhus: +9,3

Bio: +6,1

Internet: +125

Oadresserad DR: +4,4

Gratistidningar: +8,7

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.