Gå direkt till textinnehållet

"Upp till marknadsföraren att bli lite av en hybrid"

KRÖNIKA. AI-transformationen har nyss börjat och marknadsförarna är nyckelspelare, skriver Magnus Johansson, Nordenchef på Sizmek.

På relativt kort tid har Artificiell intelligens (AI) och teknologi gjort en stor skillnad på hur marknadsförare på stor skala når och interagerar med sina målgrupper. Då programmatiska köp till en början förlitat sig på gammal information eller segmentering för att planera kampanjer så används nu AI för att förstå mönstren i konsumentens beteende innan det fattas beslut i realtid om var det ska levereras en annons. Det är alltså mindre programmatiskt och mer prediktivt. Dessutom förändrar sanna AI-plattformar taktik i realtid baserat på mikrokalibreringar och vilka egenskaper som bäst påverkar resultatet.

Trots att det tagits stormsteg när det gäller att visa annonser vid rätt tidpunkt och ställe för att nå relevanta kunder, går vi en spännande framtid tillmötes. AI utvecklingen är inte på något sätt klar ännu, och de följande är bara några av sätten.

Smartare marknadsförare

Vi har tillgång till oceaner av datamängder, egentligen alldeles för mycket för en mänsklig hjärna att kalkylera, organisera eller hantera. Detta medför både utmaningar och stora möjligheter. Å ena sidan har vi mer data än vi kan hantera, å andra sidan gömmer det sig hemligheter som annonsörer försökt upptäcka sedan marknadsföringens födelse – en tydlig bild av vem som kommer att köpa vad de har att sälja.

AI gör det möjligt för oss att förstå all denna information, den gör de tunga lyften genom att sortera och sedan använda detaljerna som den finner. Det betyder att varumärken, annonsörer och mediabyråer är bättre rustade än någonsin att förstå sina konsumenter och vad de vill ha. Det är förmodligen det mest kraftfulla marknadsföringsverktyget där ute när du överväger att inte någon människa kan ta ett beslut på en millisekund om vart den i realtid skall placera en annons på över 300 miljarder dagliga annonsvisningar.

Aldrig tidigare skådade insikter

Det är sant att AI används för att automatisera leveransen av reklam baserat på den information som den kan hämta från konsumentmönster på nätet. Men den är faktiskt mycket smartare och mer värdefull för en organisation. Värdet ligger också i dess förmåga att analysera obegripliga mängder av data, lära av den och gör sedan rekommendationer för att hjälpa till marknadsföringsbeslut på både taktiska och strategiska nivåer. Detta ger i sin tur insikter som vi inte har sett tidigare. Och med dessa kan marknadsförare, eller till och med hela organisationer, använda dessa till att förbättra kampanjer, finjustera marknadsföringsstrategier, nå nya konsumenter och öka avkastningen från annonskampanjer.

Bättre kundinsikter

AI hjälper oss att identifiera mönster i data, vilket ger insikt om de faktorer som leder en konsument till att göra ett köp. Detta innebär att marknadsförare kan optimera sin träffbild (targeting) mot ett visst utfall (tänk % ökning i digitala försäkringsansökningar, till exempel), i stället för att endast förlita sig på segment och tredjepartsdata för att fatta beslut om annonskampanjer.

Tidigare skulle en marknadsförare tilldela en specifik uppsättning parametrar, såsom ålder eller kön, för att nå och sedan kommunicera med en viss konsumentgrupp eller målgrupp. Nu kan vi dock identifiera elementen i en kampanj som fungerar innan du upptäcker och når en värld av nya kunder. Detta är en viktig milstolpe för båda programmatisk och för annonsering i allmänhet. Det är trots allt en bransch som har åberopat kunskap om "nå" kunder i årtionden, och företag har trott att de förstår sina kunder i årtionden. AI ställer det hela på huvudet med hjälp av teknik då vi nu kan få helt nya insikter om vilka våra kunder är, var de är någonstans och vad de behöver eller önskar, inte bara igår och idag, utan också imorgon.

Ökad intelligens

Medan många tror att AI:s kraft ligger i dess förmåga att göra teknik och annonsserviceplattformar smartare och mer effektiva så är det är faktiskt människor som kommer att dra stor nytta av dess införande. De som driver företag, marknadsavdelningar och annonskampanjer får bättre kunskap genom AI. Och det stora skiftet på sättet vi lär oss om konsumenterna för att sedan nå dem på nätet kommer att kategoriskt ändra jobbet för marknadsföraren i framtiden. I motsats till medias skrämsel rubriker om ”bottar” som tar över världen och stjäl våra jobb, AI kommer att öka vår intelligens, ge oss med ett kraftfullt verktyg för att fatta beslut om vem vi ska rikta oss mot och hur. Människor, inte maskiner, kommer att dra i spakarna, och de kommer att få en mycket bättre insikt för att fatta rätt beslut.

Nu är det upp till marknadsföraren att bli lite av en hybrid - delvis kreativ och konsumentfokuserad och delvis vetenskaplig med en hand på systemet som gör det möjligt för dem att lära sig om sin målgrupp. Marknadsförare är på väg att bli mer väsentlig för en organisations arbete. Om de är villiga att låta AI vara en central del i deras tänkande och arbete så kommer de ha en central roll i företagets digitala omvandling och strategiska inriktning.

Magnus Johansson, Nordenchef, Sizmek

Publicerad 2019-01-18 06.55

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: