Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

UNT startar gratistidning

Publicerad: 8 maj 2009, 05:48
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Trots den vikande konjunkturen för printannonsering väljer Upsala Nya Tidning att lansera en gratistidning med femdagarsutgivning.


Många papperstidningar har upplevt tvåsiffriga ras i annonsingången under inledningen av 2009. Men Upsala Nya Tidning, UNT, tror på papperstidningen och lanserar nu en gratistidning som ska ges ut måndag till fredag varje vecka.

Titeln på tidningen, som har premiär på måndag, blir "18 minuter".

- Annonsförsäljningen kommer att ske i paket tillsammans med UNT. Detta gör att vi ökar vår räckvidd betydligt, säger UNT:s vd Dan Lannerö.

Tidningen ska ha en upplaga på 15.000-20.000 exemplar och kommer att konkurrera med Metros riksedition om läsarna.

- På annonssidan märker vi dock ingen konkurrens från Metro då de inte har något lokalt sälj.

Redaktionen består av tre journalister i Uppsala och tidningen ska produceras i samarbete med TT Spektra. Genom ett samarbete med Upplands Lokaltrafik ska tidningen distribueras på bussar samt på Upptåget. Den ska även finnas på centrala platser runt om i Uppsala.

Dan Lannerö hoppas att "18 minuter" ska nå den del av befolkningen som inte betalar för tidingar.

- Det blir givietvis en företrädesvis ung målgrupp. Vi tror på den betalda papperstidingen men tror även att det är nödvändigt för oss att koplettera med en gratistidning för att nå fler.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.