Gå direkt till textinnehållet

United Screens nya säljchef: "Jag betraktar influencer marketing på riktigt"

Anders Vesterlund är ny säljchef på United Screens.

Dagens Media tar ett snack med United Screens nya säljchef Anders Vesterlund.

I förra veckan meddelande online video-nätverket United Screens att man hittat en ny säljchef i Anders Vesterlund, som närmast kommer från en roll som programmatic specialist på Schibsted. 

Anders Vestlund är inne på ditt 14:e år som mediasäljare och säger till Dagens Media att han lockades till jobbet av det starka varumärke som United Screens har inom sin kategori. 

– Det förtroendet som en influencers har till United Screens tycker jag är en enorm styrka. Sen att den stora besten Youtube ger oss förtroendet att sälja hela deras videoutrymme i Sverige är bara mäktigt. Att få chansen att vara med på den här tillväxtresan som United Screens ska göra nu under 2019 är något som jag bara inte kan missa.

Säljteamet har även växt med fem ytterligare personer, vad kommer det innebära att få ett starkare team?

– Vi arbetar just nu i ett medielandskap som efterfrågar våra kreatörers och youtubers annonsytor och samarbeten. Att vi har fått det enorma förtroendet av Youtube att sälja hela deras videolager i Sverige sätter ett högt krav på mig och United Screens att få in tillräckligt bra personer för att få ihop vår verksamhet framåt. Jag vill säga att vi har lyckats hitta rätt personer för att hjälpa oss att nå våra mål detta år. Otroligt glad att få ha alla ombord.

Vilka möjligheter ser du som ny säljchef på United Screens – vill du göra några förändringar? 

– Redan innan jag kom in i bolaget så har man blivit nominerade och vunnit årets säljorganisation flera gånger, ska man ändra på en sådan säljorganisation? Mitt uppdrag är absolut inte lätt, men på kort sikt så har jag gjort lite korrigeringar i arbetssättet hos oss. 2019 blir året som vi växer på avdelningen, men fortfarande vinner årets säljorganisation.

Hur ser intresset för influencer marketing ut idag?

– Alla pratar om det, många är nyfikna men väldigt få företag har testat. Från min sida så är det mesta självklart. Vi måste testa för att se om det funkar, testar vi inte, så vet vi inget. Från annonsörens sida så är det superintressant, utmaningen är oftast att bestämma vilket syfte influencer marketing ska ha. Är det branding, är det konvertering eller är det bara nice to have? Jag säger svaret, det är både branding och konverteringsdrivet, det finns case på case som visar detta. 

Hur betraktade du influencer marketing innan du började på United Screens? 

– Jag skulle säga att jag betraktar det på riktigt riktigt, min färstmö Therese Lindgren är en av Sveriges största influencers idag. Hon inspirerar mig dagligen via sina kanaler, men självklart i hemmet också. Så jag menar verkligen att jag betraktar det på riktigt. 

Finns det några frågetecken som behöver lösas för att kategorin ska växa ytterligare? 

– Det finns alltid utmaningar i alla medieslag. Influencer marketing har sin utmaning med rötägg som arbetar med falska följare, det är inte många, men det finns ett antal. Vårt sätt att verkligen undvika detta är att vi känner alla influencers som arbetar med oss, vi har haft ett fysiskt möte, vi har käkat lunch ihop, de kommer förbi och umgås med oss. Men det som är viktigt – vi arbetar inte med alla, vi arbetar med influencers som gör rätt och arbetar med bra innehåll och älskar det de gör.

Vilken blir utmaningen i din roll som säljchef på United Screens?

– Att bygga en sund säljorganisation som växer i en enormt takt är absolut den största utmaningen. Jag ska bygga ett lag som funkar i alla väder. Jag har en bra grund att stå på från start och fyller på med bra människor i bra takt.

Vad tar du med dig från tiden på Schibsted?

– Jag tar med mig enkelheten, en så komplext produktportfölj som Schibsted har i Sverige kan man inte presentera på en timme och man inte paketerar den väldigt smart, så enkelheten i att visa upp sin portfölj. Gör det enkelt. Våga ta egna beslut med risken att misslyckas, det har lärt mig enormt mycket och är glad över att kunna få ha haft det förtroendet på Schibsted.

Du som kommer från en roll som programmatic specialist – vilka är de viktigaste frågorna inom programmatic idag? 

– Transparens är uteslutande det viktigaste. Detta ord är så välanvänt av alla inom vår bransch. Skulle jag få 1 kr varje gång jag hört det under min karriär så hade jag varit ekonomiskt oberoende och slutat jobba som säljare för längesen.

– Det andra är brand safety, vad betyder detta för våra kunder? Jag och mina kollegor på United Screens använder detta ord minst fem gånger per dag, per person. För oss betyder det att kontexten och innehållet har hög trovärdighet och ett högt engagemang från tittarna. Detta är något som är svårt att köpa programmatiskt med garanti på leverans och brand safety. United Screens har löst den frågan med hjälp sitt videolager hos våra Youtubers. Det bästa av två världar. Det går att köpa programmatiskt och via direkt bokning. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2019-01-22 09.52

Dela artikeln: