Gå direkt till textinnehållet

United Influencers ska bli lönsamt 2019

Jakob Wigselius tar rollen som United Influencers Sverigechef.

Med hjälp av nya chefer, mer centeralisering och tätare samarbeten mellan Norge och Sverige, ska United Influencers göra sitt första vinstår.

Efter tre år med tillväxt centraliserar United Influencers sin verksamhet ytterligare, med ny ledning och tätare samarbete mellan kontoren i Sverige och Norge. Målet med förändringen är att öka den konceptuella försäljningen och effektivisera projektledningen, för att liksom det norska bolaget nå lönsamhet.  

United Influencers beskriver i ett pressmeddelande det gångna året som ett mellanår, där tillväxten och etableringen av varumärket fortfarande varit av vikt, men där organisationsstruktur och effektivisering mellan de två kontoren i Sverige och Norge istället varit det mest centrala.

Den naturliga utvecklingen, menar bolaget, är  att med hjälp av en rad åtgärder sikta på lönsamhet i år.  

För den svenska verksamheten tar Jakob Wigselius nu klivet in i rollen som Sverigechef. Han har tidigare varit operativt ansvarig, med fokus på försäljning och rådgivning. Jakob Wigselius har varit i bolaget sedan etableringen i Sverige 2015.

Övergripande ansvarig för United Influencers Scandinavia blir Sandra Klaesson som går från rollen som vd för United Influencers bolag i Norge.

Projektledning och generellt utförande av bolagets uppdrag kommer att skötas genom en avdelning som även inkluderar kompetens inom performance marketing, vilket bolaget ser ett allt större behov av att kunna erbjuda kunder som vill få genomslag med influencer marketing.

– United Influencers ser att branschen utvecklas och att efterfrågan på Influencer Marketing ökar. Fokus ligger inte längre primärt kring vilka influencers du jobbar med utan hur du gör det. Det har därmed varit viktigt för oss att anpassa vårt sätt att arbeta efter marknadens efterfrågan, och att därmed bredda vårt nätverk med profiler. Detta genom att gå från samarbete med ett fåtal exklusiva kontrakt till att kunna erbjuda en mångfald av influencers som sträcker sig mellan ålderskategorier, intressen,  livsstilar och även landgränser kommenterar Jakob Wigselius. 

Extra roligt,  menar den nya Sverigechefen, är att företag från branscher som tidigare inte varit givna aktörer, nu slåss om de bästa profilerna och de mest kreativa koncepten:

– Bolag som kanske varit för stora för att snabbt skifta sina marknadsbudgetar har nu tydligt förflyttat fokus, vilket också ökat konkurrensen bland marknadsförare och gjort det tuffare för de bolag som historiskt sett har ägt denna typ av kommunikation. Detta öppnar såklart upp ännu större möjligheter för oss som byrå.

United Influencers omsatte 2017 i Sverige 26 miljoner kronor, och gjorde ett minusresutat på 2,6 miljoner kronor.

 

 

 

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2019-02-07 12.18

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: