Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Unilever ska lära svenskarna tvätta sig

Publicerad: 4 Oktober 1999, 07:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Unilever-företaget Lever Fabergé ska med hjälp av en barnbok lära svenska barn och deras föräldrar bättre hygien. Tvättlektionerna sker i samband med lanseringen av det nya varumärket Domestos.


När Procter & Gamble anordnar tävlingar om vem som är Sveriges lortigaste unge,

gör konkurrenten Unilever i stort tvärtom. Med hjälp av en barnbok ska

dagisbarn och deras föräldrar lära sig att tvätta sig ordentligt.

- Vi har sett ett stort behov av att informera konsumenterna om vikten av goda

hygienvanor, säger Maria Stareborn, informationschef på Unilever. De flesta

matförgiftningar sker hemma enligt Livsmedelsverket och infektionssjukdomar

kommer tillbaka. Här finns ett utbildningsbehov.

Totalt ska 10.000 ex av "Tvätta händerna" tryckas och delas ut på daghem i hela

landet. Kampanjen kommer också till Danmark och Finland.

Den nya hemkem-serien Domestos innehåller bakteriehämmande rengöringsprodukter

och lanseras sedan en tid tungt och traditionellt i TV.

Unilevers tvättlektioner sker i samband med TV-kampanjen och Domestos-loggan

syns diskret i sagoboken. Det ska inte tolkas som att det finns en koppling

mellan hygienkampanjen och produktlanseringen.

- Vad vi vill är att framstå som seriösa, ansvarstagande och trovärdiga. Målet

är inte att sälja mer grejor, även om vi självklart vill skapa trovärdighet

kring vårt varumärke, säger Maria Stareborn.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.