Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Unilever förnekar reklambluff

Publicerad: 9 Maj 2008, 14:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Retuscheraren Pascal Dangin blev felciterad i The New Yorker när han påstod att han hjälpt till att retuschera bilder i Doves prisade Campaign for Real Beauty. Det säger han själv, Unilever och fotografen Annie Leibowitz i ett gemensamt uttalande.


Dagens Media berättade tidigare i dag om hur Pascal Dangin berättat i en New Yorker-intervju att han retuscherat bilder i Doves globala kampanj som ifrågasatte stereotyper om skönhet.

Pascal Dangin har jobbat med Dove, men endast med den efterföljande Pro Age-kamanjen. Den har till skillnad från Real Women-kampanjen aldrig påståtts vara oretuscherad. Dessutom har han bara gjort smärre förändringar som att korrigera färgerna, heter det i uttalandet som citeras i Adage.

Den Real women-annons som nyligen refererats i media togs fram och producerades av Ogilvy och endast Ogilvy, som är märkets reklambyrå, från början till slut, och kvinnornas kroppar har inte blivit behandlade digitalt, säger Stacie Bright, chef för marknadskommunikation på Unilever

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.