Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Unilever fälls för kvinnokränkning

Publicerad: 12 April 2007, 07:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Konsumentjätten Unilever fälls av Etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, ERK, för marknadsföring av Axe.


Kampanjen, som bland annat har gått som banners, har blivit anmäld. Anmälarna ansåg den "sexistisk och kränkande för kvinnor i allmänhet samt att den framställer kvinnorna på bilderna som sexobjekt".

Rådet fäller Unilever med motiveringen att "kvinnor används som blickfång av sexuell natur, utan tillräckligt samband med den marknadsförda produkten".

Enligt ERK har Unilever trots två påstötningar vägrat att yttra sig.

Unilever fälls också för sin marknadsföring av kalsongen Axe Underwear. ERK såg inte med blidö ögon på tvättrådsetikett med en symbol som skulle föreställa en "kvinnomagnet".

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.