Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Unga storstadsmän viktiga när pappersindustrin kampanjar

Publicerad: 6 Augusti 2008, 04:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Branschorganisationen Papperskretsen gör gemensam sak med Tidningsutgivarna i en dagspresskampanj. Papperskretsens annonser för att främja återvinning är samtidigt ett bidrag till TUs tävling Årets Dagstidningstryckeri.


- Syftet med Papperskretsens kampanjer är att få till en ökad pappersinsamling. Det spar energi och miljö, men det finns också mycket pengar att tjäna för branschföretagen. Om insamlingsgraden ökar med 1 procent så spar vi omkring 4,5 miljoner kilo papper, säger Johannes Berg, projektledare på Ehrenstråhle BBDO.

Numera är det pappersföretagen som har insamlingsansvaret och förra året sjösatte branschorganisationen Papperskretsen en treårig kommunikationsstrategi i samarbete med reklambyrån Ehrenstråhle BBDO. I organisationen ingår bland annat pappersproducenterna SCA och Stora Enso, medan andra intressenter som TU och Sveriges Tidskrifter är samarbetspartners.

- Första kampanjen, Mitt liv som papper, förklarade att papper är en bra miljövänlig produkt eftersom det går att återanvända så många gånger vilket sparar energi och skog. Sen har vi riktat in oss på olika pappersmedier, som böcker och magasin. Den här omgången handlar det bara om dagspress, säger Johannes Berg.

Annonserna är samtidigt bidrag till Tidningsutgivarnas tävling Årets Dagstidningstryckeri. Tävlingen pågår under augusti och vinnarna koras den 25 september.

Svenskar är trots allt duktiga pappersinsamlare, jämfört med andra länder. Sämst är dock storstadsmän 18-30 år, enligt Johannes Berg, och de är därför en viktig målgrupp för kommunikationen.

- Men samtidigt är de också sämst på att läsa dagstidningar, så den här kampanjen är snarare en klapp på axeln för dem som samlar in papper och ett sätt att uppmärksamma frågan i stort. Vi har använt nätet en hel del tidigare för att nå de unga männen, säger Johannes Berg.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.