Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Unga konsumerar allt mer media

Publicerad: 21 Maj 2008, 07:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Sedan 1997 har ungdomar mellan 15 till 24 år ökat sin mediekonsumtion med en halvtimme per dygn, till totalt sju timmar, det visar Nordicoms senaste räckvidsmätning. Internet växer mest i åldersgruppen och tar medietid från övriga medier.


I åldersgruppen 15-24 år konkurrerar internet ut tv på kvällarna och gruppens nyttjande av traditionella medier sjunker över lag.

Mediekonsumtionen för andra målgrupper än ungdomar 15-24 år har inte ökat de senaste tio åren utan ligger kvar på drygt 6,5 timmar per dygn

Ulla Carlsson, professor vid Göteborgs universitet och ansvarig för Nordicom säger att de nya medievanorna kryper upp i åldrarn och att det i dag är 24-44-åringarna som är den mest intressanta gruppen att studera.

Rapporten slår fast att det är en relativt begränsad del av nätanvändningen som kan rubriceras som medieanvändning i traditionell betydelse, då de aktiviteter på internet som ökar mest är så kallade "interakttiv individanvändning" som till exempel socialt nätverkande.

Andel av befolkningen 9-79 år som använder olika massmedier en genomsnittlig dag 2007 i procent

Tv 85Radio 77Morgontidning 72Internet 64Bok 38Kvällstidning 31Vecko-/månadstidning 30CD-skiva 29Text-TV 26Mp3 16Special-/facktidskrift 15Video/DVD 14Kassettband 3Bio 1

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.