Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Unga konstnärer tolkar tvål

Publicerad: 3 November 2008, 08:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:37

För att ingjuta nytt liv i varumärket låter Barnängen fyra unga ställa ut sin tolkning av den klassiska tvålen. "Jag hoppas att utställningen väcker intresse bland konsumenterna och blir en tankeställare internt", säger Campbell Peacock, vd på Henkel Norden.


Foto: Sima Korenivski Henkel märkte för ett par år sedan att försäljningen av deras klassiska varumärke Barnängen stod och stampade. Marknadsundersökningar visade att varumärket uppfattades som väldigt tryggt, men lite mossigt.

- Utmaningen med ett så pass gammalt och välkänt varumärke är att det kan uppfattas som lite trött, säger Campbell Peacock.

Sedan des har Henkel jobbat hårt för att vitalisera varumärket Barnängen, främst genom att lansera nya produkter.

För att fira att Barnängen nu har existerat i 140 år har bolaget valt att släppa kontrollen. Fyra unga fotografer, från fotokollektivet, tillika bildbyrån och magasinmakarna Vidvinkel, bjöds in för att fritt tolka varumärket Barnängen.

Oscar Poulsen, Sima Korenivski, Sara Shahbazi och Erika Svenssons bilder av Barnängen visas i en utställning i Bruno-gallerian, på Södermalm i Stockholm, med start i dag.

- Idén att bjuda in Vidvinkel kom ursprungligen från våra byråer. Jag hoppas att utställningen väcker intresse bland konsumenterna och blir en tankeställare internt, säger Campbell Peakock.

Barnängen enligt Sara Shahbazi Vidvinkel är förutom utställningen även aktuella med fotomagasinet Vidvinkel Magazine, vars premiärnummer finns i butik nu.

Blev du förvånad av hur fotograferna tolkade ert varumärke?

- Både ja och nej. Det finns en del halvvilda grejer i utställningen, men det var också meningen. Vi måste våga ta nya grepp för att göra Barnängen vitalt.

Utställningen görs i samarbete med pr-byrån JMW Kommunikation och har premiär i dag. Den ska även kunna beskådas på Barnängens webbplats.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.