Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Undersökningsföretag lovar billiga effektmätningar

Publicerad: 10 April 2002, 11:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Nystartade Reflect gör effektmätningar via e-post. Priset blir en fjärdedel av vad det ett företag som gör motsvarande undersökning via telefon erbjuder, enligt Reflects vd Marcus Bjärnerot.


Reflect gör e-postundersökningar inom reklam och media. Bolaget är två veckor gammalt och har hittills arbetat åt Cancerfonden och Sturegallerian.

- För Cancerfonden mätte vi effekten av en sponsringsinsats och för Sturegallerian genomförde vi en obs-mätning. Lågkonjunkturen har vänt och vi märker stor efterfrågan på effektmätningar, säger Marcus Bjärnerot, som tidigare arbetat på nedlagda A-com-ägda undersökningsföretaget Effekt.

Enligt Marcus Bjärnerot har undersökningar via e-post flera fördelar gentemot telefonintervjuer utöver prisskillnaden. Hemliga telefonnummer samt att ungdomar ofta saknar egna abonnemang är problem som e-postundersökningar inte har enligt honom. Tillförligtligheten är också god påstår han.

- Vi kan få samma svarsfrekvens som telefonundersöknignar. De som deltar i undersökningar bidrar till olika välgörenhetsprojekt och det är ett bra incitament för att få folk att medverka, säger Marcus Bjärnerot.

Bolagets undersökningar genomförs via e-post och i Reflects databaser finns 600.000 personer enligt Marcus Bjärnerot. Dessa har alla sagt ja till att delta i undersökningar.

- Undersökningspersonerna kan segmenteras demografiskt och Reflects paneler täcker både Norden och Europa, säger Marcus Bjärnerot.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.