Undersökning: Hotet om adblockers är överdrivet

Siffror från Group M visar att adblockers inte används i så stor utsträckning som tidigare känt. "Vi kan konstatera att inte ens de unga männen använder adblockers i den grad reklambranschen befarat", säger Jonas Viksten, ansvarig för Plista på Group M.

Bara 3,5 procent använder sig i av adblockers, enligt en ny undersökning genomförd av mediebyrån Group M. 

Byrån har genom det egna native-verktyget Plista, som finns på över 80 svenska sajter, kunna ta fram siffror på antalet installerade annonsblockerare. Bland sajterna återfinns bland annat GP.se, Amelia.se, Fotbolldirekt.se och Affärsvärlden.se. 

Siffrorna har granskats mellan januari och september i år. 

Den genomsnittliga siffran på 3,5 procent är en markant lägre siffra än vad som tidigare varit känt. I rapporten "Svenskarna och internet 2017" svarade exempelvis hela 29 procent att de använder annonsblockerare. 

– Människor gör inte som de säger. Därför ser vi stora skillnader när vi nu visar hur det faktiskt ser ut och jämför med tidigare enkäter som frågat om nedladdning av adblockers. Siffrorna fluktuerar förstås beroende på typ av sajt och rör sig från mindre än 1 procent till som mest 12 procent hos mer teknikfokuserade publicister. Vi kan alltså konstatera att inte ens de unga männen använder adblockers i den grad reklambranschen befarat, säger Jonas Viksten, ansvarig för plista på Group M.

Analysen visar också att siffrorna för adblockers ser annorlunda ut beroende på vilka intressekategorier sajterna delas in i. 

– Den modeintresserade kvinnan är exempelvis som minst benägen att använda en adblocker, säger Jonas Viksten.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-11-07 13.11Uppdaterad 2018-11-07 13.17

Ämnen i artikeln: