Undersökning: Google och Facebook försvårar för annonsörer

En majoritet av marknadsförarna ser stora problem med hur techjättar såsom Google och Facebook rapporterar om kampanjsiffror. Det visar en färsk rapport från Sizmek.

Hela 68 procent av annonsörerna menar att så kallade "walled gardens" - som plattformarna Google och Facebook ofta anklagas för att vara - inte ger tillräckligt med data för att kunna mäta och ge en optimal bild över hur kampanjer har gått.

Magnus Johansson, Nordenchef på Sizmek, säger att siffrorna både säger något om den frustration som råder på marknaden och något om de utmaningar som finns. 

– Att skydda konsumenternas data har blivit ett argument för aktörer som Google och Facebook att både få än större marknadsandel och försvåra konkurrensen för aktörer som hjälper till att ge en oberoende bild av kampanjernas effekt.

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 44. 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-11-05 06.53Uppdaterad 2018-11-05 09.00

Ämnen i artikeln: