Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Under 15

Viktor Lidholt: ”Vi måste fixa världens trasiga nyhetsindustri”

Publicerad: 24 Augusti 2020, 05:45

”Vi måste fixa världens trasiga nyhetsindustri för att få bort fake news, desinformation och filterbubblor”, säger Viktor Lidholt (t.h), grundare av Newsvoice i veckans avsnitt av ”Under 15”. T v: programledaren Henric Smolak.

I det 140:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av entreprenören Viktor Lidholt som grundat företaget Newsvoice för att diskutera problematiken med nyhetsbranschen i dag.


Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Viktor Lidholt började programmera redan i tonåren och arbetade sedan för Google i Silicon Valley. Under sin tid i USA uppmärksammade han hur fragmenterad, partisk och falsk nyheterna var och han ville göra något åt det. Det blev grunden till hans företag Newsvoice.

– Jag ville starta ett bolag som kunde göra skillnad och om man tänker efter så påverkar nyheterna det mesta. Det påverkar vad vi tycker, tänker och formar vår världsbild. Nyheter har alltid varit färgade av egenintresse men i det digitala landskapet har det blivit mer påtagligt, säger Viktor Lidholt i podden.

Att nyhetsindustrin behöver anpassa sig och utvecklas till den digitala eran vi lever i är något Viktor Lidholt menar är ett måste.

– Denna bransch har i princip sett likadan ut alltid men det måste ske en förändring. I USA är det ett fåtal aktörer som äger i princip all nyhetsbevakning och dessa ägs av stora företag vilket är direkt farligt. Vi måste fixa världens trasiga nyhetsindustri för att få bort fake news, desinformation och filterbubblor, säger Viktor Lidholt i podden.

Lär dig mer om nyhetsindustrin och dess problem i dagens avsnitt här:

Du hittar även ”Under 15” här
Acast: ​Under 15
Spotify: ​Under 15
Itunes: ​Under 15 

Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.