Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Under 15

Traderas CMO: ”En cirkulär ekonomi måste vara nästa omställning”

Publicerad: 28 Oktober 2019, 06:44

Pierre Norberg gästar ”Under 15”.

I det 99:e avsnittet av ”Under 15” diskuterar Henric Smolak cirkulär ekonomi med Traderas CMO Pierre Norberg.


Ämnen i artikeln:

Henric SmolakUnder 15Tradera

En växande befolkning och stark ekonomisk utveckling förbrukar jordens resurser i allt snabbare takt. En av de största miljöbovarna är just vårt samhälle idag är just att sliter och slänger produkter och varor i alltför hög grad. 

– Det är dags för en omställning i samhället. Nu har vi pratat om köttindustrin och flygskam, men nästa omställning måste vara att förändra vårt konsumtionsbeteende. Om man vill bli mer hållbar så måste man tänka på hur vi köper och konsumerar produkter och varor. Att börja tänka på second-hand i första taget är en bra början, säger Pierre Norberg i podden.

Att gå från en linjär ekonomi till en cirkulär ekonomi kräver mer än enbart ett förändrat konsumtionsbeteende. Det gäller även att producenter tar ett stort ansvar menar Pierre Norberg.

– För att vi ska kunna ha en cirkulär ekonomi krävs att kvalitén i produktionen är hög så det faktiskt går att sälja och nyttja produkter så länge som möjligt och när det inte går längre möjliggöra att man faktiskt kan återvinna det. Det är skrämmande att se hur producenter gör taskig kvalitet vilket är ett resultat av konsumtionssamhället där vi vill köpa mycket och billigt.

Lyssna på hela avsnittet och lär dig mer om cirkulär ekonomi här:

Du hittar även ”Under 15” här:
Acast: ​Under 15
Spotify: ​Under 15
Itunes: ​Under 15

”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterad i vår snabbföränderliga värld. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, kommersiell chef på mediatechbolaget Strossle.


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.