Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Under 15

Spotifyveteranen: ”Sverige kan inte leva på sitt CV”

Publicerad: 26 Augusti 2019, 05:40

Innovationsexperten Sofie Lindblom.

I veckans avsnitt av podden ”Under 15” får vi möta innovationsexperten Sofie Lindblom. Det blir ett samtal om innovation management och konsten att lyckas med innovation i stora och små företag.


Ämnen i artikeln:

PodcastUnder 15digitalt

”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterad i vår snabbföränderliga värld. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, kommersiell chef på mediatechbolaget Strossle.

Sofie Lindblom upptäckte en kurs i Innovation Management på universitetet och har sedan dess brunnit för innovation. Förutom att hon var innovationschef på Spotify är hon också medgrundare och vd för bolaget Ideation360, som hjälper organisationer med att boosta sin innovationsförmåga.

- Spotify kom att bli en disruptiv innovation som revolutionerade hela musikindustrin.

Men varför lyckades just Spotify medan så många andra hade försökt lösa samma problem tidigare? Det är där innovationsarbete blir extra viktigt, säger Sofie Lindblom i podden.

Internationellt anses Sverige vara ett innovationsrikt land och Sofie Lindblom menar att man kan vara stolt som svensk när man talar innovation utomlands.

- Jag är stolt som svensk när jag talar innovation på internationella scener. Men framgång är också innovationens största fiende. Det är då man blir bekväm och inte blickar fram. Sverige kan inte leva på sitt CV med att ha haft fantastiska innovationer utan borde använda detta momentum till att arbeta för ännu större mål. Med internationell konkurrens och storsatsning blir det ännu svårare att hålla ikapp, säger Sofie.

Lär dig mer om konsten att lyckas med innovation i dagens ”Under 15”:

Acast: Under 15 

Spotify: Under 15 

Itunes: Under 15 


Ämnen i artikeln:

PodcastUnder 15digitalt

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.