Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Under 15

"Skrämmande hur vissa arbetar med influencers"

Publicerad: 5 Augusti 2019, 05:31

Anitha Clemence gästar ”Under 15”.

Senaste avsnittet av ”Under 15” gästas av entreprenören och kreatören Anitha Clemence, som bland annat diskuterar varför så många företag misslyckas med sina influencer marketing-satsningar.


Ämnen i artikeln:

Anitha ClemenceInfluencer marketingUnder 15Starcom

”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterad i vår snabbföränderliga värld. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, kommersiell chef på mediatechbolaget Strossle.

Anitha Clemence är helt övertygad om att influencers och sociala medier är det nya räckviddsmediet som är här för att växa och stanna. Att branschen måste mogna och standardiseras råder det dock ingen tvivel om. Företag måste börja tänka annorlunda när det gäller samarbeten med influencers, menar hon.

– De företag som inte arbetar aktivt med sina sociala kanaler och till viss del influencers kommer ha svårt att lyckas i framtiden. Men kanske viktigast av allt idag är att man bör  förstå hur man bör synas och höras i sociala medier. Det är inte ytterligare ett media där man ska publicera printannonser. Det är skrämmande att se hur många företag arbetar med influencers idag, säger Anitha Clemence i podden.

Hon menar också att man inte kan ha ett traditionellt kampanjtänk när man arbetar med influencers.

- Det går inte att arbeta med flera influencers samtidigt där man i briefen berättar vad de ska säga och hur det ska se ut. Man får inte glömma att influencers är kreatörer som känner sitt community bäst – och då är det viktigt att man har ett nära samarbete redan från början för att få bästa möjliga resultat, säger Anitha Clemence i podden.

Lär dig mer om influencer marketing här:

Du hittar även ”Under 15” här: 

Acast: Under 15
Spotify: Under 15
Itunes: Under 15 


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev