Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Under 15

”Skönhetsbranschen är fortfarande mansdominerad”

Publicerad: 20 Maj 2019, 05:57

”Under 15” gästas av Nordicfeel och Elevens vd Pernilla Barkman för att diskutera och definiera modernt ledarskap.


Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterad i digitala fenomen och medier. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, kommersiell chef på medietechbolaget Strossle. 

Vad är det som egentligen definierar ett modernt ledarskap idag? Att vara duktig på kommunikation, vara lyhörd och kunna ta snabba tydliga beslut är några egenskaper Pernilla Barkman belyser är viktiga egenskaper. Hon menar att man måste älska att arbeta med människor och inte kunna förvänta sig en klapp på axeln då det är medarbetarna som går först. 

– Den hierarkiska ledaren som styrde med hela handen är borta sedan länge. I ett snabbväxande digitalt bolag gäller det att kunna facilitera människor och kunskap men samtidigt kunna kommunicera tydlighet i en organisation mot ett och samma mål. Det handlar inte bara om att göra saker rätt utan att göra rätt saker så snabbt som möjligt då omgivningen förändras så otroligt snabbt idag. Till skillnad från förr så ska ledaren vara den som går sist i en organisation, det är medarbetarna som ska prioriteras och berömmas, säger Pernilla Barkman. 

När Pernilla Barkman blev vd i skönhetsbranschen blev hon förvånad över att hon var den enda kvinnan i styrelserummet. 

– Vi få kvinnor som leder organisationer brukar skratta åt det ironiska i att skönhetsbranschen som primärt har kvinnor som målgrupp oftast leds endast av män. Jag var oftast ensam kvinna i rummet när jag tillträdde som vd. Idag har vi en jämställd ledningsgrupp. 

Lär dig mer om ett modernt ledarskap i dagens ”Under 15”:

Du hittar även ”Under 15 ” här:
Acast: Under 15
Spotify: Under 15
Itunes: Under 15  


Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.