Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Under 15

”Regeringen måste reglera spelbranschens marknadsföring”

Publicerad: 25 Februari 2019, 07:17

Techentreprenören Henrik Persson Ekdahl startar och stöttar bolag baserat på idén att om du kontrollerar trafiken på nätet så kontrollerar du allt.

Techentreprenören Henrik Persson Ekdahl är mest känd genom sitt engagemang i bolagen Catena Media och Optimizer Invest. I nya avsnittet av ”Under 15” berättar han om sin entreprenörsresa och varför han tycker att spelbranschens marknadsföring borde regleras hårdare.


Ämnen i artikeln:

Under 15

”Under 15” är podden för dig som vill lära dig lite om mycket på kort tid. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, kommersiell chef på mediatechbolaget Strossle. 

Henrik Persson Ekdahls bolagsresa skulle få många att höja på ögonbrynen. Han menar samtidigt att det finns många missförstånd om vad som gör en entreprenör framgångsrik, ett av dessa är människors övertro på begåvning. 

- Många tror att man måste vara otroligt överbegåvad. Jag är ganska medelmåttig, jag har bra street knowledge, jag vet vad som är rätt och fel och jag kan läsa trender ganska bra. Jag tror istället nyckeln för att bygga bolag är att hitta rätt medarbetare och rätt partners. Inse tidigt vad du inte kan bidra med till gruppen och vad du behöver hjälp med. Kan du sätta det så kommer du mycket längre, sen handlar det i mångt och mycket bara om att våga, säger Henrik Persson Ekdahl i podden. 

I podden berättar han att han startat och stöttat bolag baserat på idén att om du kontrollerar trafiken på nätet så kontrollerar du allt. Det var också det som förde honom in på att börja arbeta med spelindustrin som har en helt digital produkt. Genom Catena Media skapades en affärsmodell som helt gick ut på att slussa besökare vidare till olika nätkasinon. Idag har det knappt undgått någon hur mycket spelreklam som finns och många har lyft frågan om det borde regleras hårdare. 

- Vad regeringen nu måste göra är att jobba på regleringen av marknadsföringen som är för vag. Bara du sätter på tv:n så blir du irriterad, det är från nio på morgonen till sent på kvällen. Det finns ingen anledning till varför man skulle göra spelreklam till morgonkaffet. Så jag tror det bästa är om regeringen reglerar vilken sorts marknadsföring du exponeras mot när du inte själv har valt den. 

Du hittar även Under 15 här:

Acast: Under 15

Itunes: Under 15 

Spotify: Under 15 


Ämnen i artikeln:

Under 15

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.