Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Under 15

Readlys vd: Konsumenten bestämmer allt i dag

Publicerad: 23 December 2019, 07:12

Konsumenternas krav blir allt högre ställda, menar Readlys vd Maria Hedengren: ”Man vill få tillgång till allt material samtidigt, på alla digitala plattformar och med hjälp av data och kurering få hjälp att hitta mer spännande innehåll”.

I det 107:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Izettles tidigare finanschef numera Readlys vd Maria Hedengren. De två diskuterar prenumerationstjänster och magasinens resa mot en digital framtid.


Ämnen i artikeln:

Henric SmolakUnder 15

Maria Hedengren är en värmlandstös och humanist som tog steget att bli finanschef – även om det inte fanns på kartan när hon växte upp. Efter en intensiv resa på Izettle, där hon gjorde allt klart för en börsnotering innan Paypal i stället köpte bolaget, är hon i dag vd på prenumerationstjänsten Readly som ska digitalisera magasinmarknaden. En industri som enligt Maria Hedengren har det tufft och behöver hjälpt med det digitala.

– Om man tittar på den totala magasinmarknaden är den gigantisk och är värd drygt 70 miljarder euro. Det är nästan fyra gånger mer än vad musikbranschen omsätter. Endast 10 procent konsumerar magasin digitalt vilket säger en del om dess potential – och varför industrin måste förbereda sig mer på en digital framtid, säger Maria Hedengren i podden.

Att vi i dag prenumererar på flera digitala tjänster såsom Netflix, Spotify och Readly där vi får tillgång till allt material i en kurerad plattform är en modell som Maria Hedengren menar är här för att stanna.

– I dag är det konsumenten som bestämmer allt. Man vill få tillgång till allt material samtidigt, på alla digitala plattformar och med hjälp av data och kurering få hjälp att hitta mer spännande innehåll. Det är ett konsumentbeteende som är här för att stanna, säger hon.

Lär dig mer om prenumerationstjänster och digitalisering i dagens avsnitt här:

Du hittar även ”Under 15” här:
Acast: ​Under 15
Spotify: ​Under 15
Itunes: ​Under 15

”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterad i vår snabbföränderliga värld. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, kommersiell chef på mediatechbolaget Strossle.


Ämnen i artikeln:

Henric SmolakUnder 15

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.