Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Under 15

Pricerunners vd: ”Akta er för 'bluffrea' under Black Friday”

Publicerad: 25 November 2019, 06:48

Pricerunners vd Nicklas Storåkers tycker att konsumenter börjämföra priset mer noggrant så att de inte luras av så kallade bluffreor på Black Friday.

I det 103:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Nicklas Storåkers, entreprenör och vd för Pricerunner, för att diskutera e-handel, logistik och Black Friday.


Ämnen i artikeln:

Black FridayPricerunnerHenric Smolak

Två av tre nätbutiker höjer sina priser inför Black Friday och så kallade ”bluffreor” har blivit alltmer vanligt. Detta visar en undersökning som Pricerunner gjort senaste åren då de granskat näthandlarnas prissättningar. Trots detta visar det sig att Black Friday är årets bästa readag.

– Våra studier har visat att Black Friday är den bästa dagen att finna låga priser på. Men det finns mindre seriösa aktörer som höjer priset innan rean eller jämför pris med leverantörens rekommenderade pris. Konsumenter får inte vara naiva och borde jämföra priset mer noggrant så att de inte luras av så kallade ”bluffreor”, säger Nicklas Storåkers i podden.

Förra året växte e-handel i Sverige med cirka 15 procent och Black Friday i år väntas slå rekord. När hållbarhet ständigt diskuteras kritiseras ofta näthandeln för dess påverkan på miljön med långa transporter och mycket returer. Nicklas Storåkers tycker att kritiken är bra men för hård.

– De flesta näthandlarna arbetar aktivt med hållbarhet, använder solceller och arbetar för att göra distributionen mer hållbar. Vad gör retailers om jag får fråga? Man får inte glömma bort att e-handel medför att färre produkter behöver produceras och är en innovativ industri där dessa problem kommer att lösas i takt med att industrin växer, säger Nicklas Storåkers.

Lär dig mer e-handel och vilka fällor du ska undvika på Black Friday i dagens avsnitt här:

Du hittar även ”Under 15” här:
Acast: ​Under 15
Spotify: ​Under 15
Itunes: ​Under 15

”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterad i vår snabbföränderliga värld. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, kommersiell chef på mediatechbolaget Strossle.


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.