Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Under 15

Nick’s vd: Förbered er för Amazons intåg

Publicerad: 21 September 2020, 05:42

I Under 15 denna vecka berättar Stefan Lagerqvist, vd på godisföretaget Nick’s, hur du lyckas på Amazon.

I det 144:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Nick’s vd Stefan Lagerqvist för att diskutera Amazons intåg i Sverige och hur man lyckas som varumärke på plattformen.


Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Stefan Lagerqvist har över ett decenniums erfarenhet av konsumentprodukter från P&G samt Unilever och för ett halvår sedan tog han över som vd för det sockerfria godisföretaget Nick’s, som tagit marknaden med storm. Nick’s finns redan på 15 marknader och har en etablerad strategi för hur de säljer sina produkter via Amazon. De blev omnämnda som ett succé-case av Amazon i deras press-release i Sverige.

– Amazon är en enorm och kraftfull plattform. För oss var det viktigt redan från början att ha ett dedikerat team som lärde sig allt om plattformen. Det är där jag tror att många misslyckas när man ser det som bara ytterligare en plattform som man sköter med vänsterhanden, säger Stefan Lagerqvist i podden.

Att Amazon kommer till Sverige innebär enligt Stefan Lagerqvist både ett hot för vissa konservativa retail-aktörer men framför allt en möjlighet som alla bör ta seriöst.

– Det kommer att ta tid för Amazon att bygga upp sitt varumärke här i Sverige. Men de har så otroligt mycket kapital och kan äga hela näringskedjan på ett effektivt sätt. Man bör ta Amazon seriöst och se till att förbereda sig inför deras intåg. För de kommer vara här för att stanna, säger Stefan i podden.

Lär dig mer om hur du lyckas på Amazon i dagens avsnitt här:

Du hittar även ”Under 15” här
Acast: ​Under 15
Spotify: ​Under 15
Itunes: ​Under 15 

Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.