Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Under 15

Martin Trnovsky: ”Pengar motiverar bara en till en viss gräns”

Publicerad: 20 Januari 2020, 06:56

”Jag har minst sagt fått gå den hårda skolan när det gäller entreprenörskap”, säger hälsoproduktsbolaget First Class Brands grundare Martin Trnovsky.

I det 110:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av entreprenören Martin Trnovsky som har startat hälsoproduktsbolaget First Class Brands. De diskuterar entreprenöriell drivkraft och vad som krävs för att hitta motivationen till att bygga ett framgångsrikt bolag.


Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Det var på en resa i Thailand i tidigt 2000-tal då Martin Trnovsky smakade en okolsyrad Red Bull som idén till ett billigare, godare och snyggare alternativ kom till. En start på en entreprenöriell resa som var långt ifrån lyckad de första åren.

– Vi var belånade upp till halsen och hade i princip stoppat in våra sista pengar. Det var tur att vi var fortsatte vara naiva trots flera misslyckanden – annars hade vi nog gett upp. Jag har minst sagt fått gå den hårda skolan när det gäller entreprenörskap, säger Martin i podden.

Det var en mässa i Paris som blev det sista initiativet för att försöka exportera drycken men även där misslyckades satsningen. Men på mässan fann Martin Trnovsky en Aloe Vera dryck som de beslutade att ta med sig tillbaka till Sverige som blev räddaren.

– Helt plötsligt ringde ICA-butiker till oss och bad oss om fler och fler produkter. Aloe Vera drycken sålde bra och sen dess har vi bara fortsatt att växa till att snart omsätta en kvarts miljard, säger Martin Trnovsky.

I dag är First Class Brands bland de största i sin nisch och har haft en fantastisk tillväxt och vinst de senaste åren. Trots det menar Martin att han varit tvungen att hitta en ny drivkraft även när det gick bra.

– Pengar motiverar en bara till en viss gräns. Jag tappade lite gnistan för något år sedan och det var då jag beslutade att bolaget skulle göra större skillnad än bara genera vinst. Jag ville hjälpa att förändra världen till det bättre, säger Martin i podden.

Lyssna och lär dig mer om entreprenöriell drivkraft här:

Du hittar även ”Under 15” här:
Acast: ​Under 15
Spotify: ​Under 15
Itunes: ​Under 15 

”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterad i vår snabbföränderliga värld. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, kommersiell chef på mediatechbolaget Strossle.

Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.