Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Under 15

”Marknadsföring görs för chefer och inte för människor”

Publicerad: 1 Juli 2019, 05:47

Veckans avsnitt av ”Under 15” gästas av Klarnas David Sandström.

Foto: Janne Næss

Klarnas CMO, David Sandström, gästar ”Under 15” för att berätta om Klarnas transformation, spektakulära samarbetet med Snoop Dogg och hur man bäst bygger ett globalt varumärke.


Ämnen i artikeln:

KlarnaHenric Smolak

”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterad i digitala fenomen och medier. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, kommersiell chef på medietechbolaget Strossle. 

Som 29-åring blev han rekordung vd för Sveriges hetaste reklambyrå och idag är David Sandström doldisen bakom Klarnas transformation till att bygga ett globalt varumärke. David Sandström är stolt över det Klarna lyckats göra hittills och tycker inte det uppskattas tillräckligt mycket på hemmaplan i Sverige. 

– Det vi gör är så otroligt proffsigt och snyggt. Det håller internationell klass och Klarnas resa rent kommunikativt är något som aldrig gjorts förut inom finansbranschen. Jag tycker det lätt underskattas i Sverige vad Klarna faktiskt håller på att göra internationellt, säger han i podden. 

När det gäller att bygga ett globalt varumärke och vad marknadsförare gör fel idag råder det ingen tvivel om enligt David Sandström. 

– Man behöver ta in från tårna idag för att någon ska bry sig och för att lyckas nå ut i bruset. Man slåss mot människors tid i en global värld där allt som konsumerar människors tid är dina konkurrenter. Man måste ställa sig frågan varför någon skulle vilja läsa, titta på eller ens bry sig om ditt varumärke. Tyvärr finns det så mycket skit rent ut sagt idag. Som marknadschef måste man våga fokusera på att göra kommunikation som människor faktiskt gillar och inte kommunikation som ens chef gillar. 

Lyssna på hela avsnittet här: 

Du hittar även ”Under 15” här: 

Acast: Under 15
Spotify: Under 15
Itunes: Under 15 


Ämnen i artikeln:

KlarnaHenric Smolak

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev