Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Under 15

Marika Baltscheffsky: ”Jag skapar bara material som våra kunder vill se”

Publicerad: 16 December 2019, 06:17

Meds Apoteks CMO, Marika Baltscheffsky, menar att marknadsförare måste lära sig att balansera datadriven marknadsföring med hur det påverkar målgruppens känslor kring varumärket.

Foto: Pressbild

I det 106:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Meds Apoteks CMO Marika Baltscheffsky för att diskutera psykologiska mekanismer man bör använda i digital marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

Henric SmolakUnder 15

Marika Baltscheffsky är supertalangen som studerade psykologi på Brown University i USA men valde att använda sina kunskaper om det mänskliga beteendet som marknadsförare. Med erfarenheter från Google och Digitas i New York är hon nu CMO på Meds Apotek som ska revolutionera en konservativ industri. Marika menar att marknadsförare i dag måste lära sig att balansera datadriven marknadsföring med hur det påverkar målgruppens känslor kring varumärket.

– I en digital tid blir det lätt mycket fokus på resultat och konverteringar. Det är förstås viktigt. Men man får inte glömma hur kampanjer och kommunikation påverkar ens varumärke. Det gäller att hitta en balans för att kunna hitta en hållbar tillväxt särskilt i ett nystartat bolag, säger Marika Baltscheffsky i podden.

Meds Apotek har blivit väldigt uppmärksammat för sina kampanjer som frontats av Måns Zelmerlöw och fått hundratusentals visningar på Youtube. Marika Baltscheffsky menar att man måste skapa innehåll som ens kunder faktiskt vill se.

– Ingen vill vara annonsen som man kan skippa efter några sekunder. Det är det jag tycker är spännande med det digitala landskapet. Människor vill känna tillhörighet till varumärken och vetenskapligt är det bevisat att ju mer vi konsumerar av ett varumärkes innehåll desto mer gillar vi det. Därav skapar jag bara material som våra kunder vill se, annars får det vara, säger Marika i podden.

Lär dig mer om psykologi och marknadsföring i dagens avsnitt här:

Du hittar även ”Under 15” här:
Acast: ​Under 15
Spotify: ​Under 15
Itunes: ​Under 15

”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterad i vår snabbföränderliga värld. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, kommersiell chef på mediatechbolaget Strossle.

Ämnen i artikeln:

Henric SmolakUnder 15

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.