Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Under 15

Mantles grundare: ”Kontrovers är både en välsignelse och förbannelse”

Publicerad: 27 April 2020, 05:42

”Om det inte finns ett tydligt behov för en kontroversiell affärsidé eller produkt dör det snabbt ut”, säger Mantles medgrundare Stina Lönnkvist.

I det 124:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av entreprenören Stina Lönnkvist, som startat företaget Mantle som ska ta CBD-produkter till Sverige. I dag diskuterar de hur man startar kontroversiella företag och bygger ett starkt varumärke.


Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Med startupen Mantle vill Josefin Landgård och Stina Lönnkvist bygga ett livsstilsvarumärke som attraherar en ny, modern målgrupp till CBD-produkter. Kändisar och influencers hyllar CBD-oljan som en mirakelprodukt medan andra är mer skeptiska. Stina Lönnkvist menar att kontroversen kring deras produkt både är på gott och ont.

– Kontrovers är både en välsignelse och förbannelse. Vi måste ju utbilda människor eftersom vår produkt är så pass ny och främmande här i Sverige. Det finns många frågetecken och människors associationer med CBD kan väcka känslor. Men samtidigt är det positivt eftersom människor är nyfikna och efterfrågar produkterna. Sedan är media intresserad också vilket gör det enklare att nå ut, säger Stina Lönnkvist i podden.

Att man måste ha ett starkt varumärke med en tydlig story är otroligt viktigt. Men det måste finnas ett behov på marknaden oavsett vilken produkt eller tjänst det är. Kontrovers utan behov försvinner snabbt, menar Stina Lönnkvist.

– Om det inte finns ett tydligt behov för en kontroversiell affärsidé eller produkt dör det snabbt ut. Men många saker är ju kontroversiella, som exempelvis Spotify inom musikindustrin och Kry inom sjukvården. Vi har en kontrovers där konsumenter måste lära känna en ny typ av produkt men behovet och nyfikenheten känner vi finns. Däremot måste vi bygga ett starkt varumärke som människor kan lita på och associera med, säger Stina Lönnkvist i podden.

Lär dig mer om kontroversiell business i dagens avsnitt här:

Du hittar även ”Under 15” där poddar finns:
Acast: ​Under 15
Spotify: ​Under 15
Itunes: ​Under 15 

Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.